Profesní a osobní tendence v roli učitele výtvarné výchovy
Professional and personal tendency of teacher in Art education
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23626Identifiers
Study Information System: 82706
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Fulková, Marie
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Art Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Autor/ka: Mgr. Lucie Hajdušková Obor studia: Specializace v pedagogice - výtvarná výchova Školitel: doc. PaeDr. Jan Slavík, CSc. Anotace: Disertační práce se zabývá osobní a profesní tendencí v roli učitele výtvarné výchovy, konkrétně různými aspekty a motivy učitelova jednání ve vztahu k žákům. Zkoumá jakým způsobem se sociální vztahy a jejich aktéři stávají učivem (předmětem i cílem) vytavené výchovy. V návaznosti na vstřícně pojaté kurikulum v ní probíráme centrální kategorie, které reprezentují vztah mezi osobní a profesní tendencí: otevřené pojetí obsahu, personalizace, socializace a enkulturace. Disertační práce je příspěvkem k rozvíjení vazeb výtvarné výchovy a průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy. Klíčová slova: osobní a profesní tendence, výtvarná výchova, osobnostně sociální výchova, otevřené pojetí obsahu, učivo, personalizace, socializace, enkulturace, skryté kurikulum, zjevné kurikulum, učitel, žák, sociální vztah, pedagogický vztah
Autor/ka: Mgr. Lucie Hajdušková Obor studia: Specializace v pedagogice - výtvarná výchova Školitel: doc. PaeDr. Jan Slavík, CSc. Annotation: This work is dealing with personal and professional tendency in role of Art Education Teacher. Specifically is dealing with aspects and motives of teachers acting in his relationship to pupils. Is researching ways how social relationships and its actors are becoming a curriculum (subject and aim) of Art Education. In connection to encountered model curriculum we go through with central categories, which represent relation ship of personal and professional tendency: opened conception of content, personalisation, socialisation and enculturation. This work is also developing linkage between Art Education and cross-curricular subject Moral, Character and Social Education. Key words: Personal and professional tendency, Art Education, Moral, Character and Social Education, opened conception of content, learning content, personalisation, socialisation, enculturation, hidden curriculum, formal curriculum, teacher, pupil, social relationship, Pedagogical relationship