Etika reklamy. Přístup z hlediska teologické etiky
Ethics of advertising. Position in terms of theological ethics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23367Identifiers
Study Information System: 36189
Collections
- Kvalifikační práce [2232]
Author
Advisor
Referee
Lorman, Jaroslav
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality
Date of defense
11. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bc. Lenka Musilová 30.4.2009 ETIKA REKLAMY Přístup z hlediska teologické etiky Reklama je fenomén, který proniká do života každého jedince mnohem hlouběji, než si dokážeme připustit. Její úlohou je nejen oslovit spotřebitele, ale také ho přesvědčit ke koupi propagovaného zboží či služby. Přesvědčovací proces bohužel v některých případech probíhá neetickým způsobem, neboť jsou zamlčovány podstatné informace, zneužívá se emocí nebo motivu strachu, jindy se reklama skrývá za doporučení celebrit a existuje celá řada dalších nekalých praktik, které se snaží maximálně upoutat pozornost potenciálních zákazníků. Jako cíl práce jsem si stanovila zjistit, jak vnímají reklamu a její etiku odborníci v oboru. V teoretické části práce nejprve seznamuji s reklamou a její pozicí v marketingu. Poté představuji hlavní témata teologické etiky, na jejichž základě později definuji etiku reklamy a vysvětluji její etické aspekty. V samostatné kapitole uvádím stanovisko katolické církve k problematice etiky reklamy. Regulace reklamy je součástí českého právního systému, přičemž důležitým prvkem je dobrovolná regulace etickými kodexy čili tzv. samoregulace. Shrnutím hlavních výhod a nevýhod legislativy a samoregulace uzavírám studijní část práce. Náplní praktické části diplomové práce je kvalitativní výzkum. Pomocí...
Ethics of advertising - Position in terms of theological ethics Advertising is a subject of a lot of controversial debates because it derives the benefit from unethical practics. For example, advertising misleads customers when it conceals essential information, abuses women and children, improperly uses a sense of fear. These aspects of advertising have a negative impact on society. The goal of this thesis was to find out how experts in the advertising industry perceive adverting and its ethics. The first one is a marketing specialist and the other is a director of an advertising agency. I introduce advertising at the beginning of the first part. The main themes of the theological ethics come later and then I explain the relationship of ethics and advertising. There is a separate chapter dealing with attitude of The Catholic church towards advertising's ethics. The next chapter describes regulation of advertising in The Czech Republic. The second part includes a qualitative research about expert's perception of advertising and its ethics. I found out their opinions using non-standardized interviews. In the conclusion I introduce results of the research. Keywords: Ethics / theological ethics Advertising Catholic Church and advertising Regulation of advertising