Účast veřejnosti na řízeních o ochraně životního prostředí v právní teorii a praxi
Public participation in environmental decision-making in legal theory and practice
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23261Identifiers
Study Information System: 73976
CU Caralogue: 990011901470106986
Collections
- Kvalifikační práce [14212]
Author
Referee
Drobník, Jaroslav
Sobotka, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Environmental Law
Date of defense
2. 7. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
110 7. Závěr Závěrem této práce shrnuji nejen poznatky z provedené komparace českého vnitrostátního práva s právem mezinárodním a komunitárním, ale také výstupy z provedené analýzy. S jejich pomocí se pokouším odpovědět na otázky položené již v úvodu. Institut účasti veřejnosti je jistě oprávněným a užitečným prostředkem současné demokratické společnosti. Pokud je správně používán vede k zefektivnění činnosti státní správy a lepší ochraně životního prostředí. Má své místo všude tam, kde samotné fyzické a právnické osoby chtějí hájit vybraný veřejný zájem a nespoléhat se pouze na stát. Navíc se jedná o nezbytné sekundární oprávnění k právu na příznivé životní prostředí. Úprava tohoto institutu existuje, a to ve všech třech právních úrovních - právu mezinárodním, komunitárním i českém vnitrostátním. Pro mezinárodní právo je hlavním dokumentem Aarhuská úmluva, zda se v českém právním řádu jedná o přímoaplikovatelnou mezinárodní úmluvu ale není zatím jasné. Jejími hlavními výhodami jsou: vzájemná provázanost práva na informace, práva na účast v řízení s přístupem k soudní ochraně a hlavně relativní jednoduchost, stručnost a přitom vysoký standard povinností smluvních stran. Nejdůležitějším požadavkem je umožnit účinnou účast veřejnosti v zásadě na všech řízeních, která by realizace předmětu řízení mohla mít...
116 9. Summary This work deals with the public participation in environmental decision-making. The institute of public participation is certainly a legitimate and useful tool of a democratic society. Properly used, it leads to streamlining of government activities and to the better environmental protection. It has its place anywhere where the natural and legal persons are wishing to defend their public interest and not solely rely on the state. In addition, the right to participate is the necessary secondary right to the right to favourable environment. The regulation of public participation do exists in all three levels - international law, ius communitaire and Czech national law. For international law, the main document is Aarhus Convention. It is not yet clear whether it is self-executing treaty in Czech law. Its main advantages are: mutual cohesion of right to information, right to participate and access to justice; the relative simplicity, brevity, and the high standard of obligations of the Parties. The most important requirement is to enable the effective public participation in principle to any decision-making whose subject could have an impact on the environment. The effectiveness is not only the main objective of convention but also the interpretative tool for each partial rights: activities...