Identita a základní náboženské orientace egyptských Koptů
The identity and basic religious principals of the Copts in Egypt
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23201Identifiers
Study Information System: 75020
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Filipi, Pavel
Oerter, Wolf Burkhard
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History and Culture of Asian and African Countries
Department
Department of Middle Eastern Studies
Date of defense
18. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Hlavním tématem předkládané práce Je problematika identity koptské komunity v Egyptě. Zaměřila jsem se především na kolektivní konstrukci koptské identity prostřednictvím koptského křesťanství ve druhé polovině 20. století. V šedesátých a sedmdesátých letech 20. století byl díky aktivitám hnutí nedělních škol započat proces církevní reformy, která probíhá až do dnešních dnů. Reforma je zaměřena na vytvoření takového způsobu identifikace egyptských Koptů, který zdůrazňuje apoštolský původ Koptské orthodoxní církve, mnišské hnutí, hodnoty martyrologií a persekuce Koptů.
The present work explores Coptic community in connection with its identity. The major focus in the work is on the social and religious construction ofthe Coptic identity in the second half of20th century. In the late 1960s and 1970s the Sunday School Movement brought about an age of reform in the Coptic Church that continues to this day. A Iarge part of the reform has been to identify their origins as apostolic, monastic and marked by martyrdom and persecutions. The political developement in 1970s and 1980s strenghtened complex of inferiority among Copts. In order to preserve specific culture codes the Coptic community has adapted to contemporary political and social conditions by creating ofso called Coptic environment. The Coptic church gave to its adherents saťe and free living conditions deprived of any Muslim elements. The church provides social services, education in Sunday schools and other leisure time activities.