Syndrom vyhoření u učitelů ve speciální škole
Burn-out effect of teachers at school for children with special education needs
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23054Identifikátory
SIS: 36777
Kolekce
- Kvalifikační práce [8840]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Segeťová, Jarmila
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených
Katedra / ústav / klinika
Atletika
Datum obhajoby
17. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
2 ABSTRAKT Název diplomové práce: Syndrom vyhoření u učitelů ve speciální škole Zpracovala: Bc. Kristýna Bímová Vedoucí diplomové práce: PhDr. Aleš Kaplan Ph.D. Cíle práce: Cílem práce je zachycení míry projevů výskytu syndromu vyhoření u zaměstnanců ve speciální škole a zaměstnanců SPC na základě postojového standardizovaného inventáře. Metodika práce: K výzkumu jsem použila nestandardizovaný dotazník, který se skládá ze dvou částí. V první části dotazníkového šetření zjišťuji informace k potřebě porovnání u dotázaných respondentů. V druhé části jsem použila od autorů Henninga a Kellera (1996) dotazník, jehož cílem je zjistit, do jaké míry jsou u dotázaných respondentů zasaženy jejich psychofyzické funkce stresem a dále celkovou náchylnost ke stresu a k syndromu vyhoření. Nejedná o hodnotící test, ale o orientační zjištění, která složka osobnosti člověka je v ohrožení. Dotazník se skládá z 24 výroků, které se týkají rozumových (kognitivních), emocionálních (citových), tělesných (fyzických) a sociálních účinků stresu a syndromu vyhoření. Všichni dotázaní respondenti jsou v denním kontaktu s žáky v Základní škole speciální a podílejí se na chodu zařízení. Soubor dotázaných respondentů tvoří 22 osob. Jedná se o pracovníky školy, z nichž je osm speciálních učitelů a učitelek, sedm vychovatelů a vychovatelek,...
4 ABSTRACT Tittle (Thema works): Burn - out effect of teachers at school for children with special education needs Student: Bc. Kristýna Bímová Supervisor: PhDr. Aleš Kaplan Ph.D. Methods: For my research I used no standardized questionnaire containing 2 parts. In the first part of questionnaire is found information to help compare questioned respondents. In the second part I used Henning and Keller (1996) questionnaire Which aim is to find out level of affection of questioned people on their psychophysical functions by stress and their total susceptibility to stress and burn-out effect. This is not evaluation test but informative which component of personality is endangered. Questionnaire contains 24 statements related to cognitive, emotional, physical and social effects of stress and burn-out effect. All respondents are in contact with children at Basic school for children with special education needs and work there. File contains 22 respondents. They are employees of school, 8 special teachers, 7 educators, 2 educator's assistants, 4 workers of Special Pedagogic Centre (2 speech therapists, 1 psychologist, 1 social worker). All dates are processed in Excel 2003. Results: In summary evaluation of finding level of burn-out effect of employees at Basic school for children with special education needs and...