Gendr stereotypes in english language course books for grammar and secondary schools
Genderové stereotypy v učebnicích angličtiny pro víceletá gymnázia a střední školy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22828Identifiers
Study Information System: 70962
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Higgins, Bernadette
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá výskytem genderových stereotypů v učebnicích anglického jazyka pro gymnázia a střední školy. Její teoretická část nabízí čtenáři náhled do problematiky genderu tím, že definuje jeho základní pojmy a popisuje jednotlivé oblasti, ve kterých se vyskytují genderové stereotypy. V praktické části autorka analyzuje tři různé učebnice anglického jazyka z hlediska výskytu výše zmiňovaných stereotypů. Výzkum mezi třemi skupinami studentů pracujících s vybranými učebnicemi zprostředkovává jejich pohled na problematiku genderových stereotypů a doplňuje autorčiny analýzy jednotlivých učebnic. Spolu se skupinami studentů se autorka snaží navrhnout zlepšení obsahu učebnic tak, aby se vyhýbaly genderovým stereotypům. Na závěr jsou všechny tři učebnice srovnány a je posouzeno, zda učí studenty genderové tolerantním postojům a jsou tudíž vhodné či nevhodné pro účely výuky.
This thesis focuses on the occurrence of gender stereotypes in English language coursebooks for grammar and secondary schools. Its theoretical part offers the reader an insight into the issues of gender by defining its basic terms and by describing the individual areas of gender stereotyping. In the practical part the author analyses three different English language textbooks in terms of the occurrence of the aforementioned stereotypes. A survey conducted among three groups of students working with the textbooks investigates their views of gender stereotyping and supports the author's analyses. Both the author and the students try to suggest improvements of the individual textbook contents in order to avoid any gender stereotypes. In the conclusion, all three textbooks are compared and evaluated with special focus on whether they teach the students gender tolerant attitudes and are therefore appropriate or inappropriate for the purpose of education.