Přijímací zkoušky na vysoké školy a nová maturita z chemie
The University Entrance Examination and New School-leaving Exam
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22792Identifiers
Study Information System: 73829
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kratochvílová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology - Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V návaznosti na probíhající legislativní změny vyplývající ze schválení tzv. školského zákona a v souladu s požadavky Evropské unie vznikla v našem školství potřeba zajistit průhledné, vypovídající a vzájemně měřitelné výsledky vzdělávání. Od 1. ledna 2006 bylo vytvořeno Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (označení CERMAT) jako samostatná státní instituce, která bude mít tuto oblast ve své kompetenci.1 CERMAT má jako základ pro splnění své nové funkce dispozici výsledky všech šetření, která proběhla vletech 2001-2006 na celostátním vzorku žáků v rámci cyklu programů Krok za krokem k nové maturitě.1 Diplomová práce se zabývá problematikou testování v oblasti přírodních věd s důrazem na chemii, možností využití výsledků získaných CERMATem pro přijímací řízení na VŠ v letech 2007 a 2008, interpretací statistických dat ve vztahu testům i jednotlivým úlohám. Základní principy didaktického testování využívá při tvorbě testových úloh a sestavení testu z učiva chemie středních škol. Za pomoci těchto materiálů si studenti mohou ověřit znalosti s porozuměním, aplikace poznatků a řešení problémů a práci s informacemi, které potřebují studiu na VŠ.
In connection with the legislative changes which have been taking place in the Czech Republic since the adoption of the New School Act and in accordance with the European Union recommendations, the demand for measurable results in education, which would be transparent, valid, reliable and comparable, has arisen. The issues connected with the evaluation of results in education will be dealt with in an autonomous institution - Centre for the Evaluation of the Results in Education (CERMAT). The newly established institution will start functioning on January 1st 2006.1 The Centre for the Evaluation of the Results in Education (CERMAT) is going to build on the results and data, which had been collected in the 2001 - 2006 period in the Centre for the Maturita Reform through annual research programmes, which were part of the programme cycle called "Step by Step to New Maturita".1 Graduation theses deal with testing issues in Science subjects (with the emphasis on Chemistry), ways and means can make use of the results in education (CERMAT) for entrance examination on university in the 2007-2008 period, interpretation of statistic data in relation to a test and to individual items. The basic principles of testing can make use of creation and test construction from chemistry on secondary schools. With the help of...