Analýza skupinové diskuse
Group discussion analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22759Identifikátory
SIS: 74124
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Smetáčková, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Formulace výzkumného problému Cílem výzkumu je v přirozeném školním prostředí pozorovat a popsat projevy studentů maturitních a předmaturitních ročníků středních škol a gymnázií při učitelem moderované diskusi na předem dané téma. Tato diskuse je specifická tím, že se vždy probírá návrh předložený jedním z účastníků, přičemž má každý ze studentů k jednotlivým návrhům před diskusí přidělené stanovisko (souhlasné, nesouhlasné či indiferentní), které by měl zastávat. Po diskusi pak následuje hlasování, jehož výsledkem je buď podpoření, nebo nepodpoření daného návrhu skupinou. Diskuse sama přitom slouží především jako místo, kde mohou zastánci, resp. odpůrci každého z návrhů přesvědčovat ostatní, aby v následujícím hlasování tento návrh podpořili, resp. nepodpořili. Zdůvodnění významu a smyslu řešit daný problém - diskuse jako pedagogická metoda Pojem diskuse je odvozen z latiny a je běžně užíván ve smyslu výměna názorů. Tato výměna může mít jednak formu postupného uvádění předem připravených (či nepřipravených) diskusních příspěvků, které na sebe nemusejí navazovat či sledovat stejný cíl (např. různé konference), jednak formu výměny názorů dvou nebo více osob, která se drží úzce vymezeného tématu a jejíž příspěvky jsou na sebe úzce navazane (Šubrtová, 1989). Právě druhý případ je tím, s čím máme možnost se v...
The presented thesis is focused on oral discussion in small groups with supervisory leadership. There have been many researches in social psychology made during last 50 years concerning discussion in groups of various sizes and under various conditions. Several studies have reported the use of the group discussion situation as an aid to select candidates for positions involving leadership, but just a few, if any of them were situated in school environment. As a main tool of our research we used an educational computer game Europe 2045 where each student represents a leader of member state of the European Union (EU) and the class therefore represents the EU as a whole. During the game, students were able to present drafts for policy changes to the EU for which they needed to find enough support among other players. This was to be achieved by the diplomatic discussions where each student could present his or her opinion on the subject and try to persuade others to join his or her cause. Thanks to this we managed to observe groups of 16 to 22 secondary school students in the age of 16-19 years discussing a wide variety of political subjects. Some of the problems discussed were controversial (e.g. legalization of prostitution, smoking prohibition etc.), some quite abstract (e.g. the president of EU, the...