Duchovní krize Evropy v české myšlenkové tradici u T. G. Masaryka, E. Rádla a J. Patočky
The spiritual crisis of Europe in the Czech intellectual tradition in the works by T. G. Masaryk, E. Rádl and J. Patočka
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22615Identifiers
Study Information System: 72838
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
24. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce "Duchovní krize Evropy v české myšlenkové tradici u T. G. Masaryka, E. Rádla a J. Patočky" zpracovává téma krize v dí le těchto filosofů a pokouší se o srovnání jejich přístupu. Zmínění mysl itelé se ke krizi staví různým způsobem, buď ji chápou jako jev přechodný, nebo trvalý, mající zvláštní význam. Analýza jejich pojetí má za cíl objasnit téma duchovní krize Evropy v české myšlenkové t radici . U T. G. Masaryka a E. Rádla se jedná o jev negativní , naproti tomu podle J. Patočky sehrává pozitivní úlohu. T. G. Masaryk nalézá příznaky duchovní krize Evropy zejména v nárůstu sebevražednosti . Tato sebevražednost byla důsledkem duchovního rozvratu Evropy posíleného ztrátou náboženské ví ry. E. Rádl příčiny duchovní krize spat řuje v přet ržení morální souvislosti s minulostí vl ivem působení galileovského pojetí vědy. J. Patočka chápe 20. století jako vrchol v ničení a zkáze, zároveň doufá, že tak nejlépe odhalí podstatu evropské krize. Odpověď nalézá v samé podstatě dějinného života. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diploma thesis "The spi ritual crisis of Europe in the Czech intellectual t radition in the works by T. G. Masaryk, E. Rádl and J. Patočka" sets the task to explain this topic and compare the approach of these philosophers to mentioned problems. Although they interprete this crisis in the di fferent way, all of them attache a special importance to it. Both T. G. Masaryk and E. Rádl interprete this phenomenon negatively. On the contrary, J. Patočka assume it plays the positive part. T. G. Masaryk finds symptoms of this spiritual crisis of Europe in an increasing number of suicides as consequence of its intellectual decline reinforced by the loss of religious faith. E. Rádl understands the cause of crisis in the rupture of moral connexion with the past due to the impact of the modern conception of science on society. J. Patočka considers the XX. century as a top of dest ruction and corrupt ion hoping at the same time it is the best way to reveal the essence of the European crisis. He finds the answer in a very essence of historical life of Europe. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)