Fenomény obtížnosti řešení Tangramů u dětí předškolního věku
Phenomena of difficulty of pre-school children when solving Tangrams
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22456Identifikátory
SIS: 73347
Kolekce
- Kvalifikační práce [18635]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáčková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
1. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Téma diplomové práce je řešení Tangramů. Úkolem této práce je zjistit, do jaké míry je dítě předškolního věku schopné řešit takové úkoly a za jakých podmínek a zda dochází při opakovaném řešení progresu. Diplomová práce dále pojednává o fenoménech obtížnosti řešení úkolů. Autorka vychází z teoretické části, kde vymezuje pojem Tangram v kontextu skládanek. Experiment probíhá ve třech věkových skupinách. Autorka registruje průběh řešení formou tabulek průběh a výstupy řešení. Na základě kvalitativní analýzy vybraných jevů vymezuje ty, které mají vliv na míru obtížnosti daného úkolu. Práce obsahuje tabulky a dále dvě stě dvacet šest stran příloh a fotodokumentace. V závěru autorka uvádí typické projevy dítěte při řešení včetně chyb a obtíží, kterých se dítě dopouští. Klíčová slova: dítě předškolního věku, progres, fenomény obtížnosti, stupeň obtížnosti, Tangram, skládanka, kompozice - celek a jeho části
The subject of this diploma thesis is Tangram solving. The target of this thesis is to ascertain on which level is a pre-school child able to solve such tasks; does the child makes a visible progress and under what circumstances if the tasks are repeated. This thesis further disusses the problem-solving phenomena of difficulty. The author follows up the theoretical part in which she defines the concept of Tangrams in the context of puzzles. The experiment is run over three age categories. The author registrates the solving process using spreadsheets and solution outputs. On the basis of a quality analysis of selected phenomena she defines those, which affect the level of difficulty of chosen task. This thesis contains tables and two hundred and twenty six attached pages and of photodocumentation. In the end, the author brings in typical child manifestations in the process of problem solving including mistakes and difficulties. Key words: pre-school child, progress, phenomena of difficulty , level of difficulty, Tangram, puzzle, composition - unit and its parts