Mezinárodní úprava obchodu s ručními zbraněmi
International regulation of hand weapons business
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22391Identifiers
Study Information System: 76340
Collections
- Kvalifikační práce [13749]
Author
Advisor
Referee
Ondřej, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Public International Law
Date of defense
16. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
59 Závěr I. Závěrem budou nejprve shrnuty zjištěné objektivní skutečnosti týkající se právní úpravy obchodu s ručními zbraněmi. V současnosti je obchod upraven pouze regionálními a subregionálními právními instrumenty, které se liší jak svou závazností, to v první řadě, tak i předmětem, rozsahem a účelem. Některé z nich jsou zaměřeny na regulaci všech aspektů obchodu s ručními zbraněmi, jiné primárně na jejich výrobu a držení. Tyto právní instrumenty jsou navíc místně omezeny. Účelem regionálních právních instrumentů v oblasti subsaharské Afriky je vypořádání se se zbraněmi, které jsou již v oběhu a obzvláště s těmi, které se nachází v rukou civilistů. Tyto právní instrumenty jsou pro strany závazné. Oproti tomu právní instrumenty, jejichž stranou jsou státy Evropské Unie, se zaměřují na regulaci vývozu ručních zbraní a tím není myšleno snížení vývozu, ale odpovědný vývoz do zemí, kde by zbraně mohly být použity k porušení mezinárodně-právních norem. Tyto instrumenty však závazné nejsou, s vyjímkou Kodexu chování EU při vývozech zbraní, který se stal závazným jeho přeměnou ve Společný postoj. Definice v těchto instrumentech použité se velmi odlišují a některé instrumenty tímto nechávají prostor pro různorodou interpretaci. Principy, na kterých právní instrumenty stojí, jsou v základu stejné. V některých z...
74 On the global level, there is a UN Programme of Action which was created at the 2001 UN Conference. The POA is not binding, is very wide in its scope and supposes the main activities at the national level. It is meant as a set of principles which are to be realized step by step by regional initiatices and states. Based on the POA, a draft of a global Arms Trade Treaty has been prepared. There is no agreement yet on the scope and parameters of the ATT. Actually, it is still not clear whether the UN member states will support it. The Secretary General asked states for their position to the feasibility, scope and parameters of a potential ATT. Although only 100 states submitted their positions, there was a general agreement on the feasibility of the ATT. Followingly, an Open-Ended Working Group has been appointed in 2008 to find provisions to which the states could possibly comply to. This Group will meet three times in 2009 and then submit their findings to the General Assembly. At the same time there is a strong support for the ATT from civil society and especially the network of non-governmental organizations which prepared the Working draft of the Framework Convention on Arms Transfers. There are three possibilities of future development of the ATT: 1. ATT will be approved as a global treaty consisting...