Odraz nacismu ve vybraných literárních a zfilmovaných dílech německy psané literatury pro děti a mládež a jejich didaktické zpracování
Reflection of Nazism in selected literary and picturized works of German literature for youth and children and their didactical adaptation
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22364Identifiers
Study Information System: 56483
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
NÁZEV: Odraz nacismu ve vybraných literárních a zfilmovaných dílech německy psané literatury pro děti a mládež a jejich didaktické zpracování ABSTRAKT: Práce pojednává o zobrazení nacismu v literatuře pro děti a mládež, přičemž se zaměřuje na rozdílnost pojetí nacismu v literatuře intencionální, tedy prvotně zaměřené na dětského adresáta, a v literatuře neintencionální, která se prvotně nezaměřuje na dítě jako adresáta. Komparace probíhá na základě porovnání literárních děl ,^ils Hitler das rosa Kaninchen stahl" a "Nackt unter Wölfen" a jejich stejnojmenných filmových verzí. Na základě této analýzy je prováděna didaktická adaptace obou děl v hodinách výuky německého jazyka a jiných vyučovacích předmětů. KLÍČOVÁ SLOVA: literatura pro děti a mládež, film, nacismus, didaktizace, společný evropský refernční rámec, jazykové kompetence
TITLE: Reflection of Nazism in selected literary and picturized works of German literature for youth and children and their didactical adaptation SUMMARY: The Thesis describes projection of Nazism to the literature for youth and children. It focuses on different conception of Nazism in 'intentional'literature, which primary concentrates on child as a recipient and in 'not intentional'literature, which primary does not concentrate on child as a recipient. The comparison consists of analysis of the selected literary works Is Hitler das rosa Kaninchen stahl" and "Nackt unter Wolfen " and their film versions. Based on the analysis is worked out a didactical adaptation of both works in the German and other lessons. KEYWORDS: Literature for Youth and Children, film, nazism, didactical adaptation, Common European Framework of Reference for Languages, Language Competence