Úroveň znalosti češtiny žáků-cizinců v českých školách (se specifikací na čtení s porozuměním)
Czech language competence among foreign pupils in Czech schools (focus on reading comprehension)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22301Identifikátory
SIS: 86965
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Daněk, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
27. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá problematikou češtiny jako cizího, popř. druhého jazyka. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu žák-cizinec v české škole, legislativnímu rámci problematiky vzdělávání žáků-cizinců, jazykovému vzdělávání na mezinárodní úrovni se specifikací na češtinu jako cizí jazyk a v neposlední řadě pojednává o významu čtenářské gramotnosti a jejím užití v jazykovém vzdělávání. Cílem diplomové práce bylo zjištění úrovně dovednosti čtení s porozuměním žáků-cizinců na druhém stupni základních škol na základě didaktického testu vytvořeného v těsné závislosti na vymezení úrovní znalosti jazyka ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Výsledky výzkumu byly analyzovány dle různých kritérií, ovlivňujících začlenění žáka-cizince do výuky češtiny, a dále porovnány s výsledky žáků, kteří jsou rodilými mluvčími češtiny.
The present thesis discusses certain aspects of Czech as a foreign or second language. The theoretical section includes a definition of the term foreign pupil in the context of Czech education, an overview of the legislative framework of foreign pupils' education and a discussion of language education on the international level with a focus on Czech as a foreign language. Last but not least, the significance of reading literacy is assessed with regard to its use in language education. The thesis aims to establish the level of reading comprehension skills in foreign pupils of primary schools who are in their second stage of basic education. The assessment was carried out by means of a didactic test closely based on the language competence criteria as set out in the Common European Framework of Reference for Languages. The results of the research were analysed according to several criteria influencing the foreign pupil's involvement in Czech language classes, and subsequently compared to the results achieved by pupils who are native speakers of Czech.