Education and HIV: Evidence from Sub-Saharan Africa
Vzdělání a HIV: Studie subsaharské Afriky
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2219Identifikátory
SIS: 185588
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korbel, Václav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
8. 2. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
HIV, AIDS, education, Sub-Saharan AfricaEpidemie HIV/AIDS představuje velkou hrozbu pro rozvojové země, zejména pro subsaharskou Afriku. Aby bylo možné proti epidemii efektivně bojovat, je nutné pochopit sociálně-ekonomické faktory epidemie k určení nejrizikovějších skupin lidí. V práci jsme provedli ekonometrickou analýzu (logistická regrese) zabývající se vztahem mezi vzděláním a několika faktory spojených s HIV - HIV statusem, znalostí HIV a sexuálním chováním - založenou na vzorku 21 zemí ze subsaharské Afriky z sběru dat z let 2008-2014 organizací Demographic and Health Survey. Objevili jsme nelineání korelaci mezi vzděláním a HIV statusem, kdy lidé se základním a středním vzděláním mají nejvyšší riziko být HIV pozitivní. Výsledky mohou být nicméně ovlivněny několika faktory, zejména tzv. survivorship bias. Dále bylo zjištěno, že vzdělání má pozitivní vliv na znalost HIV i na sexuální chování jednotlivců. Je tedy potřebné dále cíleně podporovat vzdělávání v subsaharské Africe. Současně je třeba cílit pomoc na skupiny lidí, které mají nejvyšší riziko být HIV pozitivní s cílem zamezit dalšímu šíření HIV a poskytnout pomoc rodinám s HIV pozitivními jedinci. Dále jsme zjistili, že není žádný signifikantní rozdíl v korelaci...
The HIV/AIDS epidemic remains a large threat for developing countries, es- pecially for Sub-Saharan Africa. To be able to fight the epidemic, we need to understand the socio-economic drivers of it to distinguish the groups of people at the highest risk of the HIV. We performed an econometric analysis using logistic regression dealing with the relationship between education and several HIV connected factors - HIV status, HIV knowledge and sexual behavior - based on a large sample from 21 Sub-Saharan African countries from Demographic and Health Survey data collection from years 2008-2014. The education ap- pears to be non-lineary correlated with the HIV status as people with primary and secondary education are at the highest risk of being HIV positive. These results can be nevertheless influenced by e.g. survivorship bias as the education appears to have a positive effect on both HIV knowledge and protective sexual behavior. It is thus advised to promote education in the Sub-Saharan Africa. At the same time, it is needed to target the help primary to the groups at the highest risk of being HIV positive to prevent further spread of HIV and to help families of the HIV positive individuals. Moreover, we found that there is no significant difference in the correlation between education and HIV status between...