Neverbální komunikace v televizních pořadech pro děti a mládež
Nonverbal Communication in TV Broadcasting for Children and Young People
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2203Identifiers
Study Information System: 177041
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Lehečková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
6. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
neverbální komunikace, televizní pořady, děti a mládežKeywords (English)
nonverbal communication, TV broadcasting, children and young peopleBakalářská práce se zabývá vybranými prostředky neverbální komunikace v českých televizních pořadech určených dětem různého věku. Cílem práce je analyzovat vybrané neverbální prostředky, zhodnotit jejich formu a funkci a pokusit se postihnout rozdíly mezi pořady určenými divákům různého věku. Pro účely této práce byly vybrány pořady Kouzelná školka a Planeta Yó z produkce ČT :D a pořad Aliho parťáci z produkce FTV Prima. Vybrané ukázky pořadů byly přepsány podle pravidel korpusu DIALOG a dále byly doplněny o přepis gest. Analýza je zaměřena především na gestické a mimické projevy. Výsledky analýzy ukázaly, že gestické a mimické projevy se přizpůsobují věku dětského diváka.
The bachelor's paper focuses on the chosen tools of non-verbal communication in Czech television programmes meant for children of different age. The paper's goal is to analyse the chosen non-verbal tools, to assess their form and function and to try to capture the differences between programmes meant for audiences of different age. Programmes Kouzelná školka and Planeta Yó made in production for the Czech TV and a programme Alliho parťáci by FTV Prima have been chosen for the purposes of this paper. Selected examples from the programmes were transcribed in accordance with the rules of the corpus DIALOG and transcripts of gestures were further added. The analysis is focused mainly on mimic and gesture expressions. The analysis results have shown that mimic and gesture expression adapt to the age of the child viewer.