Zobrazit minimální záznam

Zvláštní daň na slazené nápoje: možné dopady v České republice
dc.contributor.advisorVotápková, Jana
dc.creatorŠtefanová, Hana
dc.date.accessioned2017-06-02T06:17:10Z
dc.date.available2017-06-02T06:17:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/2194
dc.description.abstractNadváha a obezita jsou globálním problémem, zejména pak v rozvinutých státech jako je Česká republika. Zvláštní daň na potraviny, které způsobují a prohlubují tento problém, je opatřením, které již zvolilo mnoho států. V České republice ještě nikdy nebyla zvláštní daň na potraviny zavedena. Cílem této práce je vyhodnotit případný dopad zvláštní daně na slazené nápoje na poptávku po nich. Klíčovým indikátorem, který je třeba odhadnout, je vlastní cenová elasticita poptávky po slazených nápojích. Poskytovatelem dat pro tuto práci je Český statistický úřad. Konkrétně byly použity Potravinové deníky domácnosti z let 2002-2008. Jako nejvhodnější model pro tuto práci byl vybrán Skoro ideální poptávkový systém (Almost Ideal Demand System) s implemen- tací Shonkwilerova a Yenova estimátoru. Výsledná vlastní cenová elasticita je -1.3580, což naznačuje, že zvýšení daně z přidané honodty na slazené nápoje by mohlo být účinné. Navíc jsme pomocí simulace zjistili, že efekt by byl silnější v případě domácností s nižšími příjmi, u kterých je prokázaný vyšší výskyt obezity.cs_CZ
dc.description.abstractOverweight and obesity are a global problem, especially in the developed coun- tries such as the Czech Republic. A sin food tax on products contributing to the creation and expansion of this problem, is a measure which many states have chosen. In the Czech Republic, any sin food tax has never been imple- mented. The aim of the thesis is to evaluate possible impact of such tax on soft drinks. The key indicator which must be estimated is the own-price elas- ticity of demand for soft drinks. The data used for the thesis are provided by Czech Statistical Office and contains Household Budget Survey Data from years 2002-2007. Almost Ideal Demand System with the implementation of Shonkwiller and Yen's estimator is evaluated as the most suitable model. The final own-price elasticity is -1.3580, which suggests that the possible increase in Value Added Tax for soft drinks may be efficient. Moreover, it was simulated that there would be a stronger effect in case of lower-income households, where higher prevalence of overweight and obesity is proven.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleSin Tax on Soft Drinks: Possible Impacts in the Czech Republicen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-02-08
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId185590
dc.title.translatedZvláštní daň na slazené nápoje: možné dopady v České republicecs_CZ
dc.contributor.refereePaulus, Michal
dc.identifier.aleph002126621
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNadváha a obezita jsou globálním problémem, zejména pak v rozvinutých státech jako je Česká republika. Zvláštní daň na potraviny, které způsobují a prohlubují tento problém, je opatřením, které již zvolilo mnoho států. V České republice ještě nikdy nebyla zvláštní daň na potraviny zavedena. Cílem této práce je vyhodnotit případný dopad zvláštní daně na slazené nápoje na poptávku po nich. Klíčovým indikátorem, který je třeba odhadnout, je vlastní cenová elasticita poptávky po slazených nápojích. Poskytovatelem dat pro tuto práci je Český statistický úřad. Konkrétně byly použity Potravinové deníky domácnosti z let 2002-2008. Jako nejvhodnější model pro tuto práci byl vybrán Skoro ideální poptávkový systém (Almost Ideal Demand System) s implemen- tací Shonkwilerova a Yenova estimátoru. Výsledná vlastní cenová elasticita je -1.3580, což naznačuje, že zvýšení daně z přidané honodty na slazené nápoje by mohlo být účinné. Navíc jsme pomocí simulace zjistili, že efekt by byl silnější v případě domácností s nižšími příjmi, u kterých je prokázaný vyšší výskyt obezity.cs_CZ
uk.abstract.enOverweight and obesity are a global problem, especially in the developed coun- tries such as the Czech Republic. A sin food tax on products contributing to the creation and expansion of this problem, is a measure which many states have chosen. In the Czech Republic, any sin food tax has never been imple- mented. The aim of the thesis is to evaluate possible impact of such tax on soft drinks. The key indicator which must be estimated is the own-price elas- ticity of demand for soft drinks. The data used for the thesis are provided by Czech Statistical Office and contains Household Budget Survey Data from years 2002-2007. Almost Ideal Demand System with the implementation of Shonkwiller and Yen's estimator is evaluated as the most suitable model. The final own-price elasticity is -1.3580, which suggests that the possible increase in Value Added Tax for soft drinks may be efficient. Moreover, it was simulated that there would be a stronger effect in case of lower-income households, where higher prevalence of overweight and obesity is proven.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990021266210106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV