Dětství ve středověké společnosti
Childhood in the Middle Ages
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21904Identifiers
Study Information System: 67302
Collections
- Kvalifikační práce [2254]
Author
Advisor
Referee
Eliáš, Vojtěch
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Theological Ethics and Theology of Spirituality
Date of defense
4. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Resumé Jméno a příjmení autora: Bc. Pavel Sládek Název práce: Dětství ve středověké společnosti Instituce: Katolická teologická fakulta UK v Praze Počet znaků: 170 289 Klíčové pojmy: manželství rodina dětství rozdíly mezi dívkami a chlapci vzdělání Tato diplomová práce popisuje percepci dětství ve středověku. Děti ve specifickém pohledu byly vnímány jako malí dospělí, a proto jejich prožívání dětských her bylo do značné míry potlačeno. Odlišné pohledy na dětství je možnost nalézt v chudých a královských rodinách. Další diferenciaci lze vysledovat v přístupu mezi pohlavím. Zatímco chlapci byli zvýhodňováni od svého narození, dívky plní druhořadou úlohu. Tyto rozdíly pak dále kontinuují do dospělosti a promítají se do přístupu nejen ke vzdělání a výchově, ale i ve společenském či manželském životě. V této souvislosti je nutno vyzdvihnout pozitivní vliv křesťanského učení na tehdejší společnost.
Title: Childhood in the Middle Ages keywords: marriage family childhood differences between female and male children education This thesis aims to describe the life of children in the Middle Ages. Due to the woman's inferior social status, female children had a more difficult position than males. This is then reflected in access to education. While young men went to university, young women stayed at home and learnt all they would later need in their married lives. Nevertheless, differences in individual families' approach to children must not be overlooked. Royal offspring would be used to further the interests of their fathers; their childhood was therefore virtually non-existent. Children from poorer families would have to take part in their parents' labours and how much time they were able devote to children's games still remains a big unknown. Some contemporary sources mention children's games and archaeological excavations prove the existence of children's toys. However, children were generally viewed as small adults and parents would wish their small children to grow up into independent adults as soon as possible. This desire was also due to high infant and child mortality. In conclusion, although childhood would most likely have existed in the Middle Ages, it only could have done so in a...