Dynamika malých skupin
Dynamics of small groups
diploma thesis [DEFENDED]

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21866Collections
- Kvalifikační práce [2186]
Author
Advisor
Referee
Oudová, Drahomíra
Author's Affiliation
Information unavailable
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology and Psychosocial Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords
Keywords not foundV diplomové práci "Dynamika malých skupin" se zabývám tématikou malých skupin. Úvodní část se věnuje především charakteristice malých skupin, členění a vzájemnému působení. V druhé části se zaměřuji na význam programu Primární prevence na žáky samotné. Poukazuje na důležitost primárních programů na ZŠ, které pomáhají zlepšovat spolupráci a vztahy ve třídě. Praktická část je založena na mých zkušenostech v Křesťansko pedagogické poradně, kde jsem dva roky spolupracovala se ZŠ v rámci programu Primární prevence na ZŠ. Z pohledu sociálního pracovníka bylo cílem výzkumné části zjistit,zda tento program pomohl zlepšit vztahy mezi dětmi ve věkovém rozmezí dvanácti až třinácti let. Dále jsou definovány klíčové pojmy, které s tématikou souvisí - hierarchie, společenství, skupinové normy, konformita, deindividualizace, anonymita, individualismus a jiné.
In my thesis "Dynamics of small groups" I deal with the topic of small groups. In the first part I focus on the characteristics of small groups, their segmentation and interaction. In the second part I look closer at the impact of the programme Primary prevention on the pupils themselves. It shows the importance of primary programmes at the primary school, which help to improve the cooperation and relations in the class. The practical part is based on my experience at the Christian-pedagogic counselling centre, where I engaged for two years in the cooperation with a primary school within the frame of the Primary prevention programme at the primary school. From a social worker's point of view the aim of the research part was to investigate whether this programme helped to improve the relations among the pupils of 12 - 13 years of age. Moreover, several key definitions concerning the topics are presented - hierarchy, community, group norms, conformity, de-individualization, anonymity, individualism and others.