Zobrazit minimální záznam

Conscience of the ecological crisis and its reflection in lifestyle
dc.contributor.advisorSuša, Oleg
dc.creatorMlynář, Jakub
dc.date.accessioned2017-04-19T11:56:10Z
dc.date.available2017-04-19T11:56:10Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21615
dc.description.abstractAutor ve své práci mapuje vývoj a proměny vztahu člověka a přírody v euroamerickém myšlení a reflexe tohoto problému s přispěním metafory "panství člověka nad přírodou". Shrnuje protiklad kultury a přírody a jeho různých pojetí na příkladech filosoficko-historického hledání kořenů ekologické krize (L. White, J. Black aj.). Dále se zaměřuje na vznik ochranářského hnutí (Thoreau, Muir), rozvíjení ekologické etiky (A. Schweitzer) a jejich postupnou proměnu do různorodých myšlenkových proudů: ekofeminismu, školy sociální ekologie M. Bookchina a hlubinné ekologie A. Naesse. Kromě reflexe environmentální problematiky v akademické diskusi a procesu začleňování ekologické inspirace do sociologie (environmentální sociologie) také přihlíží k proměně způsobů, jimiž aktéři začleňují nová zjištění ekologie a její reflexe v ostatních vědách do individuálního životního stylu. V závěrečné části textu provádí autor syntézu ekologického a životně-stylového hlediska na příkladu fenoménu "dobrovolné skromnosti" resp. "postmaterálních hodnot", jejichž pojetí u D. Elgina a R. Ingleharta představuje. Text uzavírá kritickým pohledem na uvedený koncept dobrovolné skromnosti a otevřením otázek "privatizace ekologické krize" a komercionalizace ekologicky příznivého životního stylu.cs_CZ
dc.description.abstractIn this paper author makes an attempt to describe the development of the man - nature relationship in the Western thought and also the reflections of this problem, using the "domination of man over nature" metaphor. He concludes the problem of "culture versus nature" duality on the example of philosophical and historical research on the cultural basis of ecological crisis. He follows describing the birth of early conservationist movement (H. Thoreau, J. Muir), ecological ethic (A. Schweitzer) and transformation of this concepts into various fields: ecofeminism, social ecology (M. Bookchin) and deep ecology (A. Naess). Author reflects the position of environmental issues in the academic discussion as well as the incorporation of the ecological concepts into sociological theory (environmental sociology). In the final part of the paper the issue of individual life-style reflection of the environmental problems is opened, using the conception of "voluntary simplicity" (D. Elgin) or "postmaterial values" (R. Inglehart). The paper is finished with critical views on the "voluntary simplicity" phenomenon, the issue of "privatization of the ecological crisis" and commercionalization of the ecological lifestyle.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVědomí ekologické krize a jeho odraz v životním stylucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-23
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId77424
dc.title.translatedConscience of the ecological crisis and its reflection in lifestyleen_US
dc.contributor.refereeSládek, Jan
dc.identifier.aleph001138396
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csAutor ve své práci mapuje vývoj a proměny vztahu člověka a přírody v euroamerickém myšlení a reflexe tohoto problému s přispěním metafory "panství člověka nad přírodou". Shrnuje protiklad kultury a přírody a jeho různých pojetí na příkladech filosoficko-historického hledání kořenů ekologické krize (L. White, J. Black aj.). Dále se zaměřuje na vznik ochranářského hnutí (Thoreau, Muir), rozvíjení ekologické etiky (A. Schweitzer) a jejich postupnou proměnu do různorodých myšlenkových proudů: ekofeminismu, školy sociální ekologie M. Bookchina a hlubinné ekologie A. Naesse. Kromě reflexe environmentální problematiky v akademické diskusi a procesu začleňování ekologické inspirace do sociologie (environmentální sociologie) také přihlíží k proměně způsobů, jimiž aktéři začleňují nová zjištění ekologie a její reflexe v ostatních vědách do individuálního životního stylu. V závěrečné části textu provádí autor syntézu ekologického a životně-stylového hlediska na příkladu fenoménu "dobrovolné skromnosti" resp. "postmaterálních hodnot", jejichž pojetí u D. Elgina a R. Ingleharta představuje. Text uzavírá kritickým pohledem na uvedený koncept dobrovolné skromnosti a otevřením otázek "privatizace ekologické krize" a komercionalizace ekologicky příznivého životního stylu.cs_CZ
uk.abstract.enIn this paper author makes an attempt to describe the development of the man - nature relationship in the Western thought and also the reflections of this problem, using the "domination of man over nature" metaphor. He concludes the problem of "culture versus nature" duality on the example of philosophical and historical research on the cultural basis of ecological crisis. He follows describing the birth of early conservationist movement (H. Thoreau, J. Muir), ecological ethic (A. Schweitzer) and transformation of this concepts into various fields: ecofeminism, social ecology (M. Bookchin) and deep ecology (A. Naess). Author reflects the position of environmental issues in the academic discussion as well as the incorporation of the ecological concepts into sociological theory (environmental sociology). In the final part of the paper the issue of individual life-style reflection of the environmental problems is opened, using the conception of "voluntary simplicity" (D. Elgin) or "postmaterial values" (R. Inglehart). The paper is finished with critical views on the "voluntary simplicity" phenomenon, the issue of "privatization of the ecological crisis" and commercionalization of the ecological lifestyle.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990011383960106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV