Rétorická výchova a vzdělávání
Rhetoric Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21582Collections
- Kvalifikační práce [2336]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Alena
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology and Psychosocial Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords
Keywords not foundDiplomová práce Rétorická výchova a vzdělávání srovnává pojetí rétorické výchovy ve Starověkém Řecku a Římě se současným přístupem k rozvíjení komunikačních funkcí ve vzdělávacích programech základních škol a gymnázií v ČR. Práce vychází z teoretické analýzy východisek a cílů formulovaných v nejstarších klasických dílech o rétorice a v nejnovějších koncepčních dokumentech školních kurikulí. Zpracovávané téma se orientuje na diskuzi o úloze, podmínkách a možnostech intencionálního pěstování komunikační gramotnosti ve škole. Dílčí pozornost je věnována očekávaným výstupům z uplatňovaného kompetenčního modelu ve výuce primárního (základního) a sekundárního (středoškolského) vzdělávání.
Diploma thesis "Rhetoric Education" compares the concept of education in ancient Greece and Rome with the current approach to the developing of communication skills in the curriculum of primary schools and secondary schools in the Czech Republic. The work is based on theoretical analysis of the background and objectives formulated in the ancient classical works on rhetoric and in recent strategic documents shaping the curriculum. Processed theme focuses on the debate on the role, conditions and possibilities of growing literacy in communicational behavior. Split attention is paid to the expected effects of the competency model which is being implied in schools.