Zobrazit minimální záznam

Role "mlčení" v druhojazyčné interakci dítěte.
dc.contributor.advisorNekvapil, Jiří
dc.creatorSieglová, Dagmar
dc.date.accessioned2018-10-29T21:05:35Z
dc.date.available2018-10-29T21:05:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21492
dc.description.abstractTato disertacni prace se zabYva otazkami interakce v druhojazycnem prostredi z pohledu dvou rozdilnych, presto ale spriznenych oboru- teorie druhojazycne akvizice a konverzacni analYzy. Hlavni pozomost je venovani roli 'mlceni' v druhojazycne interakci ditete. Problematikou osvojovani druheho jazyka se zabYva siroky okruh lingvistickych oboru, ktere jsou ovsem spiSe zamereny na generativni jazykove aspekty. Proto je obdobi predchazejici nastupu reCi, ktere je obecne nazYvano 'obdobim mlceni', spiSe opomijeno. Kognitivisticky a psycholingvisticky pohled na problematiku osvojovani druheho jazyka tak vyzkumne metodologie tradicnich disciplin omezuje na generativnf pohled. Tento prfstup nahlizf na jedince v ranem obdobf osvojovani druheho jazyka jako na pasivnf mluvci s nedostatkem komunikativni kreativity, kterf zaviseji na imitaci a rutinnim pouzfvanf jazykovych prostredku. Vyzkum ukazuje, ze metodologie konverzacnf analyzy, ktera prihlizi spiS ke kontextu jako k nede1itelnemu faktoru ovliviiujicimu komunikaci nez k jazykove funkci, nabfzi vhodne prfstupy k vyzkumu jevu 'mlceni' v druhojazycne interakci. Tato dizertacni prace nahlizf na 'mlceni' jak z pohledu etnometodologicke konverzacnf analyzy, ktera venuje hlavni pozomost interakcnimu radu a kontextu, tak z pohledu neverbaInich projevU, jejich vyznamu i...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation elaborates on the topic of second language interaction while addressing dilemmas of the relationship between the two distinctive, yet interdependent disciplines - second language acquisition (SLA) and conversation analysis (CA). The main attention is devoted to the role of 'silence' in child SLA. While the acquisition of second languages has been a prominent topic of research across linguistic disciplines, most SLA oriented studies are primarily focused on the learner's language development. The time preceding the onset of talk, generally called the 'silent period', thus, has received only a minor attention. It is predominantly the methodology based on cognitive and psycho linguistic traditions that restricts the SLA research to generative views, that is, focused on linguistic issues in isolation from other contextual aspects. Such an approach misinterprets a 'silent' learner as a rather passive, uncreative, routine or an imitating communicator. Conversation analysis (CA) methodology, on the other hand, focused on contextual aspects of talk-in-interaction than on the language itself, can take the notion of 'silence' within the SLA out of its linguistic isolation. This project shows that seen through the lens of CA, 'silence' can serve as an efficient and resourceful child second language...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleThe role of "silence" in child second language interactionen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-17
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId75028
dc.title.translatedRole "mlčení" v druhojazyčné interakci dítěte.cs_CZ
dc.contributor.refereeČmejrková, Světla
dc.contributor.refereeFerenčík, Milan
dc.identifier.aleph001119310
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineObecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTato disertacni prace se zabYva otazkami interakce v druhojazycnem prostredi z pohledu dvou rozdilnych, presto ale spriznenych oboru- teorie druhojazycne akvizice a konverzacni analYzy. Hlavni pozomost je venovani roli 'mlceni' v druhojazycne interakci ditete. Problematikou osvojovani druheho jazyka se zabYva siroky okruh lingvistickych oboru, ktere jsou ovsem spiSe zamereny na generativni jazykove aspekty. Proto je obdobi predchazejici nastupu reCi, ktere je obecne nazYvano 'obdobim mlceni', spiSe opomijeno. Kognitivisticky a psycholingvisticky pohled na problematiku osvojovani druheho jazyka tak vyzkumne metodologie tradicnich disciplin omezuje na generativnf pohled. Tento prfstup nahlizf na jedince v ranem obdobf osvojovani druheho jazyka jako na pasivnf mluvci s nedostatkem komunikativni kreativity, kterf zaviseji na imitaci a rutinnim pouzfvanf jazykovych prostredku. Vyzkum ukazuje, ze metodologie konverzacnf analyzy, ktera prihlizi spiS ke kontextu jako k nede1itelnemu faktoru ovliviiujicimu komunikaci nez k jazykove funkci, nabfzi vhodne prfstupy k vyzkumu jevu 'mlceni' v druhojazycne interakci. Tato dizertacni prace nahlizf na 'mlceni' jak z pohledu etnometodologicke konverzacnf analyzy, ktera venuje hlavni pozomost interakcnimu radu a kontextu, tak z pohledu neverbaInich projevU, jejich vyznamu i...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation elaborates on the topic of second language interaction while addressing dilemmas of the relationship between the two distinctive, yet interdependent disciplines - second language acquisition (SLA) and conversation analysis (CA). The main attention is devoted to the role of 'silence' in child SLA. While the acquisition of second languages has been a prominent topic of research across linguistic disciplines, most SLA oriented studies are primarily focused on the learner's language development. The time preceding the onset of talk, generally called the 'silent period', thus, has received only a minor attention. It is predominantly the methodology based on cognitive and psycho linguistic traditions that restricts the SLA research to generative views, that is, focused on linguistic issues in isolation from other contextual aspects. Such an approach misinterprets a 'silent' learner as a rather passive, uncreative, routine or an imitating communicator. Conversation analysis (CA) methodology, on the other hand, focused on contextual aspects of talk-in-interaction than on the language itself, can take the notion of 'silence' within the SLA out of its linguistic isolation. This project shows that seen through the lens of CA, 'silence' can serve as an efficient and resourceful child second language...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990011193100106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV