Vývoj pohlavní identity u dětí ve věku 3-6 let
Development of gender identity of children at age 3-6 years
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21397Identifiers
Study Information System: 85340
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Horáková Hoskovcová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
17. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Předmětem mé diplomní práce je vývoj pohlavní identity u dětí v předškolním věku. Práce je ve své teoretické části zaměřena nejprve na charakteristiku dětí ve věku 3-6 let, věnuje se jejich somatickému růstu a rozvoji kognitivních struktur. V rámci popisu sociálního kontextu dětí se věnuje obecně jak rodičům, tak i sourozencům, vrstevníkům a institucím s důrazem na hru a další interakce. Další část pak vymezuje základní terminologii a kontext vztažený k pohlavní identitě a genderu. Mapuje významná teoretická pojetí a sumarizuje aktuální poznatky výzkumných týmů týkající se jak procesů formování a vývoje pohlavní identity a genderu, tak i jejich projevů ve vztahu k vnitřnímu a vnějšímu světu dítěte. Zvláštní pozornost je opět věnována základním aspektům intrapsychickým, sociokulturně environmentálním a také biologickým. Parciálně se práce také dotýká oblastí formování dítěte v úplné a neúplné rodině, konceptu androgynní rodiny, vlivu médií, komunikaci, hře, interakci a segregaci, sexuální identitě a sexuální orientaci. Empirická část vychází z několika aktuálních témat části teoretické, konkrétně se věnuje výzkumu pohlavních/genderových stereotypů u dětí od 3 do 6 let. Výzkum se metodologicky opírá o vlastní zkonstruovanou metodu, výběrový obrázkový test. Mezi nejzajímavější výsledky, ke kterým jsme došli,...
This diploma thesis deals with sex and gender identity development of preschool children. In its theoretical part is the text at first aimed to characteristics of children age 3-6, describing their somatic growth and development of cognitive structures. In the framework of description of the social context of children is focused in general on families, siblings, peer groups, institutions, targeting on game and other interactions. Next part explains basic terminology and context relative to the sex identity and gender. It's mapping main theoretical conceptions and theories, summarizing actual knowledge of the research teams tied to the procceses of formation and development of sex identity and gender and on the other side to theirs manifestation in relation to inner and outer world of the child. Special attention is reserved for basic intrapsychic, socialcultural, environmental and biological aspects again. Partially this thesis touches areas of the child formation in complete and incomplete family, concepts of the androgynous family, influence of the media, communication, game, interaction and segregation, and also sexual identity and sexual orientation. The empirical part is coming out from several actual themes from the theoretical thesis. It is aimed to the research of the gender stereotypes within 3-6...