Využívání informačních zdrojů ve vzdělávání
The use of information resources in teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21368Identifiers
Study Information System: 82260
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se věnuje práci s informačními zdroji ve vyučování. Jejím cílem je zmapovat problematiku z teoretického i empirického hlediska. V práci je zaměřena pozornost na vědomosti, dovednosti a návyky, které by měl jedinec získat v rámci vzdělávání k práci s informačními zdroji, potažmo informacemi. Také jsou zde nastíněny formy a metody výuky uplatňované při vedení k práci s informacemi. Teoretická část je zakončena analýzou začlenění práce s informacemi do současných dokumentů vzdělávací politiky. Cílem empirické části bylo zjistit, jaké informační zdroje studenti znají a užívají a zda probíhá práce s informačními zdroji během vyučování.
The degree thesis deals with the use of information resources in teaching. The purpose is to map out both theoretical and empirical aspects. The main focus is on knowledge, skills and habits to be acquired during education for work with information resources, or information as such. Moreover, it outlines teaching forms and methods applied when guiding to work with information. An analysis of integration of work with information in the current documents covering the education policies can be found at the end of the theoretical part. The goal of the empirical part was to find out what information resources are known and used by students and whether or not information resources are used during teaching activities.