dc.contributor.advisor | Koťa, Jaroslav | |
dc.creator | Jílek, Štěpán | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T10:08:37Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T10:08:37Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/21331 | |
dc.description.abstract | Hlavním záměrem práce je přiblížit současné pojetí metafory a na základě něj nalézt možnosti jejího uplatnění ve školní výuce. V první části jsou metafory s pomocí poznatků kognitivní lingvistiky ukázány jako přirozená součást lidského vnímání světa a je vysvětlena základní terminologie, principy a druhy metafory, stejně jako i její odlišnost od jevů jí podobných, jako je analogie, přirovnání a metonymie. Objasněny jsou dále obecné komunikační a kognitivní možnosti a funkce metafory. Představeny jsou poznatky plynoucí z výzkumů zabývajících se porozuměním a tvořením metafor u dětí. V druhé části práce je uvažováno o možnostech aplikace metafory ve školní výuce. Metafory jsou chápány jako specifická metoda, která může být použita pro dosažení řady vyučovacích cílů. Uvažováno je o podmínkách jejich užití z hlediska charakteru obsahu a pojetí vztahu učitel-žák. Vyjmenována a ošetřena jsou možná rizika užití metafory ve vyučování. Závěrem je o metaforách uvažováno v souvislosti s metakognicí, názorně jsou popsány dvě základní metakognitivní strategie, které zároveň slouží ijako metodická ukázka užití metafory pro učitele. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The main aim of the work is to clarify the contemporary conception of metaphor and to find ways of its use in school education on this basis. In the first part, metaphors are shown as a common element of human understanding of the world. The basic terminology, principles and categories of metaphor are explained and metaphors are distinguished from similar phenomenons such as analogies, similes and metonymies. Then general communication and cognitive options and functions of metaphors are explained and conclusions arising from researches into child comprehension and production of metaphor are introduced. In the second part, opportunities of application in school education are considered. Metaphors are assumed to be a specific method which can be used to achieve an array of teaching aims. Conditions of this use are considered in the light of subject matters and relation between a teacher and a student. Potential risks of metaphors used in school education are introduced and treated. In conclusion, metaphors are pondered in context of metacogniton and two basic metacognitive strategies are described illustratively which also serves as a methodical illustration for teachers. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Užití metafory ve školní výuce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-09-23 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 77541 | |
dc.title.translated | Use of metaphor in school education | en_US |
dc.contributor.referee | Kasíková, Hana | |
dc.identifier.aleph | 001232198 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Český jazyk a literatura - Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech Language and Literature - Education | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk a literatura - Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech Language and Literature - Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Hlavním záměrem práce je přiblížit současné pojetí metafory a na základě něj nalézt možnosti jejího uplatnění ve školní výuce. V první části jsou metafory s pomocí poznatků kognitivní lingvistiky ukázány jako přirozená součást lidského vnímání světa a je vysvětlena základní terminologie, principy a druhy metafory, stejně jako i její odlišnost od jevů jí podobných, jako je analogie, přirovnání a metonymie. Objasněny jsou dále obecné komunikační a kognitivní možnosti a funkce metafory. Představeny jsou poznatky plynoucí z výzkumů zabývajících se porozuměním a tvořením metafor u dětí. V druhé části práce je uvažováno o možnostech aplikace metafory ve školní výuce. Metafory jsou chápány jako specifická metoda, která může být použita pro dosažení řady vyučovacích cílů. Uvažováno je o podmínkách jejich užití z hlediska charakteru obsahu a pojetí vztahu učitel-žák. Vyjmenována a ošetřena jsou možná rizika užití metafory ve vyučování. Závěrem je o metaforách uvažováno v souvislosti s metakognicí, názorně jsou popsány dvě základní metakognitivní strategie, které zároveň slouží ijako metodická ukázka užití metafory pro učitele. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The main aim of the work is to clarify the contemporary conception of metaphor and to find ways of its use in school education on this basis. In the first part, metaphors are shown as a common element of human understanding of the world. The basic terminology, principles and categories of metaphor are explained and metaphors are distinguished from similar phenomenons such as analogies, similes and metonymies. Then general communication and cognitive options and functions of metaphors are explained and conclusions arising from researches into child comprehension and production of metaphor are introduced. In the second part, opportunities of application in school education are considered. Metaphors are assumed to be a specific method which can be used to achieve an array of teaching aims. Conditions of this use are considered in the light of subject matters and relation between a teacher and a student. Potential risks of metaphors used in school education are introduced and treated. In conclusion, metaphors are pondered in context of metacogniton and two basic metacognitive strategies are described illustratively which also serves as a methodical illustration for teachers. | en_US |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012321980106986 | |