Zobrazit minimální záznam

Use of metaphor in school education
dc.contributor.advisorKoťa, Jaroslav
dc.creatorJílek, Štěpán
dc.date.accessioned2017-04-19T10:08:37Z
dc.date.available2017-04-19T10:08:37Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/21331
dc.description.abstractHlavním záměrem práce je přiblížit současné pojetí metafory a na základě něj nalézt možnosti jejího uplatnění ve školní výuce. V první části jsou metafory s pomocí poznatků kognitivní lingvistiky ukázány jako přirozená součást lidského vnímání světa a je vysvětlena základní terminologie, principy a druhy metafory, stejně jako i její odlišnost od jevů jí podobných, jako je analogie, přirovnání a metonymie. Objasněny jsou dále obecné komunikační a kognitivní možnosti a funkce metafory. Představeny jsou poznatky plynoucí z výzkumů zabývajících se porozuměním a tvořením metafor u dětí. V druhé části práce je uvažováno o možnostech aplikace metafory ve školní výuce. Metafory jsou chápány jako specifická metoda, která může být použita pro dosažení řady vyučovacích cílů. Uvažováno je o podmínkách jejich užití z hlediska charakteru obsahu a pojetí vztahu učitel-žák. Vyjmenována a ošetřena jsou možná rizika užití metafory ve vyučování. Závěrem je o metaforách uvažováno v souvislosti s metakognicí, názorně jsou popsány dvě základní metakognitivní strategie, které zároveň slouží ijako metodická ukázka užití metafory pro učitele.cs_CZ
dc.description.abstractThe main aim of the work is to clarify the contemporary conception of metaphor and to find ways of its use in school education on this basis. In the first part, metaphors are shown as a common element of human understanding of the world. The basic terminology, principles and categories of metaphor are explained and metaphors are distinguished from similar phenomenons such as analogies, similes and metonymies. Then general communication and cognitive options and functions of metaphors are explained and conclusions arising from researches into child comprehension and production of metaphor are introduced. In the second part, opportunities of application in school education are considered. Metaphors are assumed to be a specific method which can be used to achieve an array of teaching aims. Conditions of this use are considered in the light of subject matters and relation between a teacher and a student. Potential risks of metaphors used in school education are introduced and treated. In conclusion, metaphors are pondered in context of metacogniton and two basic metacognitive strategies are described illustratively which also serves as a methodical illustration for teachers.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleUžití metafory ve školní výucecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-09-23
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId77541
dc.title.translatedUse of metaphor in school educationen_US
dc.contributor.refereeKasíková, Hana
dc.identifier.aleph001232198
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Educationen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Educationen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHlavním záměrem práce je přiblížit současné pojetí metafory a na základě něj nalézt možnosti jejího uplatnění ve školní výuce. V první části jsou metafory s pomocí poznatků kognitivní lingvistiky ukázány jako přirozená součást lidského vnímání světa a je vysvětlena základní terminologie, principy a druhy metafory, stejně jako i její odlišnost od jevů jí podobných, jako je analogie, přirovnání a metonymie. Objasněny jsou dále obecné komunikační a kognitivní možnosti a funkce metafory. Představeny jsou poznatky plynoucí z výzkumů zabývajících se porozuměním a tvořením metafor u dětí. V druhé části práce je uvažováno o možnostech aplikace metafory ve školní výuce. Metafory jsou chápány jako specifická metoda, která může být použita pro dosažení řady vyučovacích cílů. Uvažováno je o podmínkách jejich užití z hlediska charakteru obsahu a pojetí vztahu učitel-žák. Vyjmenována a ošetřena jsou možná rizika užití metafory ve vyučování. Závěrem je o metaforách uvažováno v souvislosti s metakognicí, názorně jsou popsány dvě základní metakognitivní strategie, které zároveň slouží ijako metodická ukázka užití metafory pro učitele.cs_CZ
uk.abstract.enThe main aim of the work is to clarify the contemporary conception of metaphor and to find ways of its use in school education on this basis. In the first part, metaphors are shown as a common element of human understanding of the world. The basic terminology, principles and categories of metaphor are explained and metaphors are distinguished from similar phenomenons such as analogies, similes and metonymies. Then general communication and cognitive options and functions of metaphors are explained and conclusions arising from researches into child comprehension and production of metaphor are introduced. In the second part, opportunities of application in school education are considered. Metaphors are assumed to be a specific method which can be used to achieve an array of teaching aims. Conditions of this use are considered in the light of subject matters and relation between a teacher and a student. Potential risks of metaphors used in school education are introduced and treated. In conclusion, metaphors are pondered in context of metacogniton and two basic metacognitive strategies are described illustratively which also serves as a methodical illustration for teachers.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
dc.identifier.lisID990012321980106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV