Preventivní programy v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež
Preventive programes in youth drop-in centers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21329Identifiers
Study Information System: 76744
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Preventivní programy v Nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež" přináší zprávu o tom, jakým způsobem se realizují programy specifické prevence ve vybraných nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež. Provedla jsem proto kvalitativní empirické šetření v jedenácti vybraných klubech. Použila jsem metodu polostrukturovaného rozhovoru a analýzu dokumentů. Jako teoretický rámec jsem využila Strategii specifické sociální prevence rizikového chování, kterou předkládá Aleš Herzog a tým PVC Blansko. Vycházím z ní při definování témat empirického šetření. Přináším také přehled teoretickometodologických východisek, ze kterých pracovníci při realizaci specifické prevence vycházejí. Cílem mé práce je tedy popsat způsoby realizace programů specifické prevence, rozkrýt a zpřehlednit jednotlivé přístupy, představit preventivní prostředky. Zároveň tím mohu ověřit nakolik se výchozí strategie využívá. Součástí diplomové práce je kompletní seznam autorizovaných zápisů rozhovorů.
The thesis "Preventive Programs in Youth Drop-in Centres" brings information about ways in which preventive programs in youth drop-in centres are carried out. To gather data a qualitative research was conducted in eleven chosen centres using the following methods: an interview, and an analysis of documents. When the theoretical framework is concerned, Aleš Herzog's "Children at Risk Specific Social Prevention Strategy" was used as a basis for defining the areas of the research. A survey of theoretical and methodological background the employees of the centres work with is also included. The aim of this paper is to describe different ways of specific programs realisation; to decipher and categorize the attitudes and to present preventive measures. In this way it is also possible to evaluate to what extent is the theoretical and methodological bacground taken into account in reality. The thesis also contains the full written (and authorised) version of all the interviews made during the research.