Reklama ve školních učebnicích aneb nový mediatyp?
Advertisements In Textbooks: A New Medium?
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2125Identifikátory
SIS: 176146
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zezulková, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
7. 2. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
reklama, učebnice, mediatyp, děti, školaKlíčová slova (anglicky)
Advertising, textbooks, medium, children, schoolDiplomová práce na téma Reklama ve školních učebnicích aneb nový mediatyp? se zabývá dosud nezmapovanou oblastí učebnic pro základní a střední školy a odborná učiliště. Cílem práce je analýza reklamního prostředí školních učebnic a mediálních obsahů, které se v nich vyskytují. Práce si zároveň klade za cíl odpovědět na otázku, zdali jsou reklamní sdělení v učebnicích v souladu se zákonem o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (tzv. školský zákon). Práce se věnuje oblasti mediálního trhu, která nepodléhá dostatečné regulaci ze strany zákonů České republiky. Nastíněny jsou i právní regulace ochrany proti reklamě směrem na děti z jiných zemí. Součástí práce je také vyjádření zástupců jednotlivých nakladatelství školních učebnic a zaměstnankyně Ministerstva školství a jejich pohled na problematiku reklamního diskurzu ve školním prostředí. Součástí výzkumu je deskriptivní analýza nalezených reklamních sdělení ve školních učebnicích, práce dále zkoumá charakter těchto sdělení a jaký je jejich vztah k vzdělávacímu obsahu učebnic. Práce se také zabývá schvalovací doložkou Ministerstva školství, která je udělována učebnicím, které jsou zpracovány v souladu s rámcovým vzdělávacím programem.
This master thesis Advertisements in Textbooks: A New Medium? covers the field of school textbooks for primary and secondary schools. Its aim is to analyse advertisements, which have become part of some textbooks. The thesis is also examining if the advertisements are in compliance with the Czech law. The project contains descriptive analysis of the found advertisements. It also comprises statements by the textbook publishers and by the Ministry of Education.