Tři kapitoly k tématu čeština jako cizí jazyk (z hlediska didaktického)
Three chapters on the issue of the Czech as a foreign language (didactic point of view)
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21226Identifiers
Study Information System: 71451
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
20. 4. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Zdrojem inspirace mi byli moji zahraniční studenti češtiny žijící bud' krátkodobě, nebo dlouhodobě v České republice. Ve všech uváděných příkladech se jednalo o cizince, kterým je více než 25 let. Česky se začali učit z vlastní iniciativy, nikoli z profesní potřeby. V první kapitole uvádíme ukázky prací cizinců, kteří češtinu užívají zejména mimo svoje zaměstnání, a to pouze v mluvené podobě. Tito cizinci jsou Neslované, neovládají jiný slovanský jazyk a nestudují obor čeština pro cizince. Pro vypracování úkolú spojených s náročnými texty ve třetí kapitole jsme však museli oslovit pokročilé studenti češtiny pro cizince (dále jen ČC). Tři z nich vystudovali český jakyk na vysokých školách v Regensburgu a ve Vídni. Tato práce vychází z mých zkušeností s výukou zahraničních studentú. Opírá se o poznatky z výuky češtiny pro anglicky a německy mluvící cizince, dále pak pro Holanďany, Argentince a Nory. Cílem této práce bylo stručně zpracovat tři rúzná témata týkající se ČC: zaměřit se na vybranou problematiku z didaktiky češtiny pro cizince (didaktické zásady ve výuce cizinců, výklad české gramatiky a sociokulturní složky, rozdíly mezi psanou a mluvenou češtinou podle rozboru ukázek prací zahraničních studentú). Dalším cílem bylo popsat rysy učebnic vhodných pro Neslovany a zpracovat téma, které se týká...