dc.contributor.advisor | Hejný, Milan | |
dc.creator | Chaloupková, Sylva | |
dc.date.accessioned | 2019-02-19T10:31:17Z | |
dc.date.available | 2019-02-19T10:31:17Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/21043 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh pro žáky na 1. stupni základní školy, konkrétně na slovní úlohy s antisignálem. Často se ve slovních úlohách vyskytne slovo, jež poukazuje na operaci, kterou je nutné řešení použít. Jde například o slova jako přidat, výše, vystoupat, přistoupit, zvětšit která všechna poukazují na operaci sčítání. Nebo o slova ubrat, níže, klesat, vystoupit, zmenšit která všechna poukazují na operaci odčítání. Taková slova nazýváme signálem. Jestliže je ale příslušné slovo vázáno na operaci opačnou, než je ta, na kterou slovo poukazuje, pak toto slovo nazýváme antisignálem. Práce je věnována zkoumání úloh s antisignálem u žáků 1. stupně ZŠ. Nejobsáhlejší část práce vychází z experimentů, které jsou evidovány na videu, částečně protokolovány a analyzovány. Kratší oddíl, dotazníková sonda, se snaží mapovat názory zkušených učitelů na didaktický pohled na úlohy s antisignálem. Konečně je pozornost věnována přítomnosti antisignálu v řadách učebnic, které jsou v našich školách běžně používány. Klíčová slova: slovní úloha, antisignál, operátor, adresa, myšlenkové procesy žáků | cs_CZ |
dc.description.abstract | Primary school, specifically on word problems with anti-signal. In the word problems there is often a word which points out an operation which has to be used for the solution the problem. For example words like add, upwards, ascend, get in, expand, ..., that refer to addition. Or words like reduce, thereunder, descend, get off, decrease, ..., that refer to subtraction. Those words are called signals. But if a word refers to opposite operation than the word is pointing out, we are calling the word as an anti-signal. This thesis inscribes research of the mathematical problems with antisignal among the pupils of Primary school. The greatest part of the work comes out from experiments, which are filed at videos, partly listed in protocols and analysed. The short part, questionnaires, tries to catch opinions of experienced teachers on méthodologie view of the problems with anti-signal. Finally the attention is paid to the presence of those problems in the sets of textbooks, which are usually used at Primary schools. Keywords: word problems, anti-signal, operator, address, pupil's thinking processes during solving | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Úlohy s antisignálem pro žáky 1. stupně ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-05-22 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 74086 | |
dc.title.translated | Word Problems with Anti-signal for the Pupils of Primary School | en_US |
dc.contributor.referee | Slezáková, Jana | |
dc.identifier.aleph | 001186893 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh pro žáky na 1. stupni základní školy, konkrétně na slovní úlohy s antisignálem. Často se ve slovních úlohách vyskytne slovo, jež poukazuje na operaci, kterou je nutné řešení použít. Jde například o slova jako přidat, výše, vystoupat, přistoupit, zvětšit která všechna poukazují na operaci sčítání. Nebo o slova ubrat, níže, klesat, vystoupit, zmenšit která všechna poukazují na operaci odčítání. Taková slova nazýváme signálem. Jestliže je ale příslušné slovo vázáno na operaci opačnou, než je ta, na kterou slovo poukazuje, pak toto slovo nazýváme antisignálem. Práce je věnována zkoumání úloh s antisignálem u žáků 1. stupně ZŠ. Nejobsáhlejší část práce vychází z experimentů, které jsou evidovány na videu, částečně protokolovány a analyzovány. Kratší oddíl, dotazníková sonda, se snaží mapovat názory zkušených učitelů na didaktický pohled na úlohy s antisignálem. Konečně je pozornost věnována přítomnosti antisignálu v řadách učebnic, které jsou v našich školách běžně používány. Klíčová slova: slovní úloha, antisignál, operátor, adresa, myšlenkové procesy žáků | cs_CZ |
uk.abstract.en | Primary school, specifically on word problems with anti-signal. In the word problems there is often a word which points out an operation which has to be used for the solution the problem. For example words like add, upwards, ascend, get in, expand, ..., that refer to addition. Or words like reduce, thereunder, descend, get off, decrease, ..., that refer to subtraction. Those words are called signals. But if a word refers to opposite operation than the word is pointing out, we are calling the word as an anti-signal. This thesis inscribes research of the mathematical problems with antisignal among the pupils of Primary school. The greatest part of the work comes out from experiments, which are filed at videos, partly listed in protocols and analysed. The short part, questionnaires, tries to catch opinions of experienced teachers on méthodologie view of the problems with anti-signal. Finally the attention is paid to the presence of those problems in the sets of textbooks, which are usually used at Primary schools. Keywords: word problems, anti-signal, operator, address, pupil's thinking processes during solving | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.identifier.lisID | 990011868930106986 | |