Emblematické redukce autora jako literární ikony či "star"
Emblematic reductions of a writer as a literary icon or a "star"
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20958Identifikátory
SIS: 72191
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heczková, Libuše
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika - východoevropská studia se specializací rusistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
25. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Pojmy autor a autorství doznaly od počátků naší literární tradice mnoha změn a byly mnohokrát zproblematizovány. v současné době se dá existence autora rozdělit na tři rozdílné entity: autora jako psychofyzickou bytost, autora jako subjekt v textu a případně autora - postavu, jejíž existence je v textu tematizována. Toto rozdělení umožňuje sledovat různou míru prolínání těchto tří entit, ovšem s důrazem na to, že autor jako psychofyzická bytost není pro literární interpretaci relevantní. Vymezuje se zde tedy ještě další "subjekt", který se pohybuje kdesi na pomezí autora konstituovaného textem a autora biografického. Právě tento subjekt, respektive jeho možné zobrazení, je předmětem zkoumání této práce. Obraz takového autorského subjektu se v textu jeví vždy jako obraz emblematicky redukovaný, tj. zjednodušený nebo nějakým způsobem ochuzený o některé aspekty své existence.
Since the dawn of the western literary tradition the meaning and connotations of the terms and concepts of "author" and "authorship" have been changed and discussed many times. Nevertheless, the word "author" still marks someone who is responsible for the creation of a text (or, in a wider meaning, it denotes a creator of any work of art in general), even though nowadays the author is not considered in the romantic meaning of the word, with its connotations focused on biography and life of a historical individual. In current literary theory, the "author" is seen more as three different entities: a psycho-corporeal existence of the author (the "biographical" author), a subject within the text, and eventually an author-character in his own text, whose existence has become the topic of it. Such an allocation of the auctorial subject makes it possible to explore different points of intersection. However, the irrelevance of interpretation from the biographical point of view is emphasized. Therefore, one more auctorial subject is defined: a point of intersection of the "unidentifiable subject behind the text" and the "auctorial subject within the text". Such a perception of the term offers the possibility to analyze certain literary texts with an emphasis on the so-called "emblematic reductions".