Využití metakognitivních postupů v poznávacím a osobnostním rozvoji žáka
Possibilities usage base - cognitive procedures in cognitive and personality expansion scholar
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20913Identifiers
Study Information System: 71717
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
27. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Text diplomové práce je zaměřen na téma možností využití metakognitivních postupů v poznávacím a osobnostním rozvoji žáka. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky a empirické šetření v nácviku záznamu z učení jako jedné z metakognitivních strategií, jejímž prostřednictvím lze žáka směřovat k osvojení vhodných učebních dovedností. V teoretické části jsou zpracovány principy vzdělávání pro 21. století a klíčové kompetence žáka. Stručně jsou zde představeny základní kurikulární dokumenty. Další kapitoly teoretické části představují témata, zabývající se poznávacím a osobnostním rozvojem žáka. Jedná se o sedm základních témat, jejichž studium je pro komplexní rozvoj žákovy osobnosti nezbytný. Kapitoly rozpracovávají základní psychologické pojmy daných témat, podávají pohled na problematiku z hledisek různých psychologických teorií, zmiňují výzkumy prováděné v oblasti metakognice. Poslední kapitola teoretické části uvádí podmínky pro rozvoj metakognitivních dispozic žáka. Další, metodologická, část práce seznamuje s cílem empirického šetření, popisuje použité metody a charakterizuje vybraný vzorek. Třetí část diplomové práce, obsahující empirické šetření, zjišťuje vliv metakognitivní strategie záznamu z učení na celkový přístup žáka k vlastnímu učení. Empirická část práce obsahuje analýzu...
This diploma theses focuses on the possibilities of metacognitive procedures use in learning and personal development of a student. It consists of theoretical bases of the topic as well as of empiric research of "minutes of learning", one of the metacognitive strategies which help students to adapt relevant learning abilities. In the theoretical part we can find the principles of education for 21st century and the key skills of a learner, as well as the fundamental curricular documents. In other chapters, the learning and personal development of a student is being focused. There are seven topics necessary for complex development of learner's personality. We get an overview of psychological concepts of the topics, and an insight of different psychological theories which are concerned with metacognitive strategies. The conditions for development of metacognitive dispositions of a learner are mentioned in the last chapter of the theoretical part. The methodological part states the aim of empiric research, describes the method used and defines the chosen sample. The third part - empiric research - examines the influence of the metacognitive strategy "minutes of learning" on the overall approach of a learner towards their own learning process. The empiric part consists of the analysis of research material, ways...