Harwarová podpora 3D grafiky pro JaGrLib
Hardware 3D Graphics Support for JaGrLib
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20759Identifiers
Study Information System: 41871
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Horáček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Software systems
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
25. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
V současné době je hardwarová podpora grafiky téměř nedílnou součástí všech počítačových platforem. Její zavedení do projektu JaGrLib, který slouží k testování a vylepšování grafických algoritmů a struktur a také k výuce počítačové grafiky, je tedy příhodné vzhledem k jejím účelům. Tato práce se zabývá implementací hardwarové akcelerace zejména pro její následné použití v JaGrLib. Je hledáno vhodné propojení mezi knihovnou a samotnou grafickou akcelerací, navrženo rozhraní pro další účely knihovny a moduly nezbytné k základní funkčnosti. Dále jsou také vytvořeny příklady kompozic do knihovny. Druhá část práce se zabývá zobrazením CSG scény na grafickém akcelerátoru v knihovně JaGrLib a to převedením takové scény do b-rep za použití nového algoritmu. Algoritmus je založen na množinové operaci dvou těles procházením po jejich vrcholech, podobně jako množinová operace dvou polygonů v rovině.
Graphical hardware acceleration support is currently integral part of all computer platforms. Its implementation to the JaGrLib project, which serves for testing and improvement of graphical algorithms and structures as well as for educational purposes, is propitious given its purposes. This thesis deals with the implementation of hardware acceleration especially in the context of JaGrLib. The thesis strives for optimal connection between the library and graphical acceleration, the interface for other library tasks has been developed as well as modules needed to achieve basic functionality. Furthermore example library compositions have been developed. Second part of thesis deals with CSG scene projection using graphical accelerator in JaGrLib by converting such scene into b-rep using new algorithm. The algorithm is based on set operation of two solids by walking their vertices, similar to set operation of two polygons in plane.