Lingvistická analýza časopisů určených pro dívky
Linguistic analysis of girls' magazines
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20680Identifiers
Study Information System: 72602
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Referee
Janovec, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Czech Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce se zabývá analýzou jazykových prostředků v časopisech určených pro dívky, vydaných v období od května do prosince 2008. Tyto časopisy formují publicistický útvar, který je úzce vymezen z hlediska věku a genderu. Cílem této práce je analýza vlivu těchto faktorů na užití jazykových prostředků. V samostatných kapitolách je analyzován jazyk titulní strany a šesti nej typičtějších žánrů: jazyk "poraden", jazyk fotorománů, jazyk mužů v dívčích časopisech, jazyk reklamy, jazyk módních rubrik a jazyk společenských rubrik. Závěrečná kapitola uvádí jazykové prostředky společné všem rubrikám. Jedná se o komplexní jazykový rozbor s důrazem na stránku lexikální a stylovou.
The bachelor's thesis deals with language features of girls' magazines, published in the period from May to December 2008. These magazines create a journalistic unit, which is closely defined in the terms of age and gender. The aim of this thesis is to analyze the influence of these factors on the concrete use of language. In the individual chapters is covered the analyses of language typical for the front page and six other most prototypical genres: language of agony aunt, photo-comix, male language in girls' magazines, advertising language, language of fashion pages and language of "gossip" pages. The final chapter presents language features common to all listed. This is a comprehensive analysis of language with emphasis on the lexical and stylistic aspect.