Show simple item record

Linguistic analysis of girls' magazines
dc.contributor.advisorHolanová, Radka
dc.creatorJindřichová, Jana
dc.date.accessioned2017-04-18T10:44:26Z
dc.date.available2017-04-18T10:44:26Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/20680
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá analýzou jazykových prostředků v časopisech určených pro dívky, vydaných v období od května do prosince 2008. Tyto časopisy formují publicistický útvar, který je úzce vymezen z hlediska věku a genderu. Cílem této práce je analýza vlivu těchto faktorů na užití jazykových prostředků. V samostatných kapitolách je analyzován jazyk titulní strany a šesti nej typičtějších žánrů: jazyk "poraden", jazyk fotorománů, jazyk mužů v dívčích časopisech, jazyk reklamy, jazyk módních rubrik a jazyk společenských rubrik. Závěrečná kapitola uvádí jazykové prostředky společné všem rubrikám. Jedná se o komplexní jazykový rozbor s důrazem na stránku lexikální a stylovou.cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor's thesis deals with language features of girls' magazines, published in the period from May to December 2008. These magazines create a journalistic unit, which is closely defined in the terms of age and gender. The aim of this thesis is to analyze the influence of these factors on the concrete use of language. In the individual chapters is covered the analyses of language typical for the front page and six other most prototypical genres: language of agony aunt, photo-comix, male language in girls' magazines, advertising language, language of fashion pages and language of "gossip" pages. The final chapter presents language features common to all listed. This is a comprehensive analysis of language with emphasis on the lexical and stylistic aspect.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleLingvistická analýza časopisů určených pro dívkycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-05-28
dc.description.departmentKatedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId72602
dc.title.translatedLinguistic analysis of girls' magazinesen_US
dc.contributor.refereeJanovec, Ladislav
dc.identifier.aleph001118183
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language Oriented at Education - Czech Language Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language Oriented at Education - Czech Language Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá analýzou jazykových prostředků v časopisech určených pro dívky, vydaných v období od května do prosince 2008. Tyto časopisy formují publicistický útvar, který je úzce vymezen z hlediska věku a genderu. Cílem této práce je analýza vlivu těchto faktorů na užití jazykových prostředků. V samostatných kapitolách je analyzován jazyk titulní strany a šesti nej typičtějších žánrů: jazyk "poraden", jazyk fotorománů, jazyk mužů v dívčích časopisech, jazyk reklamy, jazyk módních rubrik a jazyk společenských rubrik. Závěrečná kapitola uvádí jazykové prostředky společné všem rubrikám. Jedná se o komplexní jazykový rozbor s důrazem na stránku lexikální a stylovou.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis deals with language features of girls' magazines, published in the period from May to December 2008. These magazines create a journalistic unit, which is closely defined in the terms of age and gender. The aim of this thesis is to analyze the influence of these factors on the concrete use of language. In the individual chapters is covered the analyses of language typical for the front page and six other most prototypical genres: language of agony aunt, photo-comix, male language in girls' magazines, advertising language, language of fashion pages and language of "gossip" pages. The final chapter presents language features common to all listed. This is a comprehensive analysis of language with emphasis on the lexical and stylistic aspect.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
dc.identifier.lisID990011181830106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV