Pregraduální vzdělávání učitelů v čase proměn: od profesní zdatnosti k profesnímu sebepojetí
Pre-service Teacher Education in Times of Change: From Professional Competence to Professional Self-concept
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Omezená dostupnost dokumentu
Celý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné do 03. 12. 2028
Důvod omezené dostupnosti:
Ochrana duševního vlastnictví, zejména ochrana vynálezů či technických řešení
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/206043Identifikátory
SIS: 289925
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Teplá, Milada
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
3. 12. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Autorský komentář navazuje na již publikovanou studii "Vliv pregraduálního vzdělání na profesní počátky ve školní praxi pohledem začínajících učitelů" (Rajsiglová & Přibylová, 2020), která se zabývá vnímáním pregraduální přípravy očima začínajících učitelů. Cílem komentáře je uvést výsledky původní studie do kontextu současných poznatků a posoudit jejich význam z hlediska profesního sebepojetí, jež představuje společný jmenovatel (ne)úspěchů začínajících učitelů. Tato reflexe je zasazena do rámce aktuálních změn vzdělávací politiky, zejména Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, který konkretizuje požadované kompetence budoucích učitelů, a Rámcových požadavků na studijní programy, přinášející mimo jiné navýšení rozsahu pedagogických praxí a možnost úprav v organizaci učitelských studijních programů. Komentář dále shrnuje a propojuje návrhy vycházející z odborných studií, které mohou přispět k těsnějšímu propojení teorie a praxe - a to jak prostřednictvím reflektivního pojetí pedagogických praxí, tak skrze využívání konstruktivistických přístupů k učení. V závěru text zdůrazňuje význam spolupráce mezi fakultami a fakultními školami, která může napomoci k vyváženému vztahu mezi akademickým a kompetenčním pojetím učitelského vzdělávání. Klíčová slova: začínající učitelé, pregraduální...
The author's commentary builds on the previously published study "The Influence of Undergraduate Education on Professional Beginnings in School Practice from the Perspective of Novice Teachers" (Rajsiglová & Přibylová, 2020), which explores how novice teachers perceive their pre-service education. The aim of the commentary is to place the findings of the original study in the context of current research and assess their significance in terms of professional self-concept, which represents a common denominator of the (un)successes of novice teachers. This reflection is framed by recent changes in educational policy, especially the Competency Framework for Teacher Education Graduates, which specifies the required competencies of future teachers, and the Framework Requirements for Study Programs, which introduce, among other things, an increase in the scope of teaching practices and greater flexibility in the organization of teacher education programs. The commentary further summarizes and integrates suggestions derived from research studies that can contribute to a closer connection between theory and practice - both through a reflective approach to teaching practices and through the use of constructivist approaches to learning. Finally, the text highlights the importance of collaboration between...
