Psychologické aspekty rané specializace v synchronizovaném plavání
Psychological aspects of early specialization in synchronized swimming
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205649Identifikátory
SIS: 273649
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janáková, Liliana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Raná specializace|Synchronizované plavání|Žitá zkušenost|Psychologické dopady|Kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
Early specialization|Synchronized swimming|Lived experience|Psychological impact|Qualitative researchTato bakalářská práce se zaměřuje na psychologické aspekty rané specializace v synchronizovaném plavání. Teoretická část představuje koncept rané specializace v kontrastu se sportovní diverzifikací, shrnuje nejčastěji zmiňované dopady na sportovce a popisuje roli vnějaích i vnitřních vlivů, které tento proces ovlivňují. Cílem výzkumu bylo prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy prozkoumat, jak bývalé sportovkyně zpětně vnímají svou sportovní kariéru, a jaký význam přisuzují zkuaenostem spojeným s ranou specializací. Výzkumný soubor tvořilo aest respondentek, které se synchronizovanému plavání intenzivně věnovaly v dětství a adolescenci. Sběr dat probíhal formou individuálních polostrukturovaných rozhovorů. Z analýzy vyplynulo devět hlavních témat, například aktivity a záliby mimo synchronizované plavání, přechod na závodní úroveň, týmové klima nebo vztah ke sportu po ukončení kariéry. Výsledky ukazují, ~e přesto~e se v raném věku u respondentek objevovaly známky přetí~ení a psychické nepohody, svou zkuaenost se synchronizovaným plaváním celkově hodnotily pozitivně. Jako stě~ejní faktor ovlivňující jejich pro~ívání se ukázal být přistup trenérek a vztah, který si mezi sebou se sportovkyněmi vytvořily. Práce přináaí nový pohled na dynamiku rané specializace v estetických sportech a...
This bachelor thesis focuses on the psychological aspects of early specialization in synchronized swimming. The theoretical part introduces the concept of early specialization in contrast to sport diversification, summarizes the most frequently discussed impacts on athletes, and describes the role of external and internal factors influencing this process. The aim of the research was to explore, through interpretative phenomenological analysis, how former athletes retrospectively perceive their sports careers and what meaning they assign to their experiences with early specialization. The research sample consisted of six participants who were intensively engaged in synchronized swimming during childhood and adolescence. Data were collected through individual semi-structured interviews. The analysis revealed nine main themes, such as activities and interests outside synchronized swimming, the transition to a competitive level, team climate, and the relationship to sport after the end of their careers. The findings show that although signs of overload and psychological distress appeared at an early age, the respondents overall evaluated their experience with synchronized swimming positively. A key factor influencing their experience was the approach of the coaches and the relationship they developed...
