Metody získávání zpětné vazby v psychoterapii u dětí a dospívajících
Methods of Obtaining Feedback in Psychotherapy for Children and Adolescents
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205636Identifikátory
SIS: 272757
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gillernová, Ilona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětská psychoterapie|zpětná vazba|metody sběru dat|kvalitativní výzkum|zakotvená teorieKlíčová slova (anglicky)
child psychotherapy|feedback|data collection methods|qualitative research|grounded theoryTato bakalářská práce se zaměřuje na způsoby získávání zpětné vazby v psychoterapii dětí a dospívajících. Cílem výzkumu bylo popsat, jak terapeuti vnímají a získávají zpětnou vazbu od svých klientů a jejich rodičů, jaké metody přitom využívají, jak podporují otevřenost dětí, jak pracují s negativní zpětnou vazbou a jakým způsobem si tyto metody osvojili. Důraz byl kladen i na roli rodičů v terapeutickém procesu a etická dilemata spojená se zpětnou vazbou. Výzkum byl realizován kvalitativní metodologií zakotvené teorie prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s dvanácti terapeuty působícími v soukromé praxi. Analýza dat odhalila, že zpětná vazba je terapeuty vnímána jako přirozená součást terapie, která podporuje vztah s klientem a orientaci v procesu. Terapeuti preferují individuálně přizpůsobené, neformální a kreativní metody, přičemž formální nástroje používají jen zřídka. Otevřenost dětí podporují zejména bezpečným a respektujícím prostředím, autentickým přístupem a oceněním. Významnou roli hrají také rodiče, jejichž zpětná vazba je důležitým doplněním informací o dítěti a může ovlivnit směřování terapie. Negativní zpětná vazba je vnímána jako užitečná pro profesní růst a posílení vztahu, i když může být emočně náročná. Metody zpětné vazby si terapeuti osvojují hlavně praxí, inspirací od...
This bachelor thesis focuses on the ways of obtaining feedback in psychotherapy with children and adolescents. The aim of the research was to describe how therapists perceive and collect feedback from their clients and their parents, what methods they use, how they support children's openness, how they deal with negative feedback, and how they learned these methods. Attention was also paid to the role of parents in the therapeutic process and to ethical dilemmas related to feedback. The research was conducted using the qualitative methodology of grounded theory, based on semi-structured interviews with twelve therapists, mostly working in private practice. The analysis revealed that therapists perceive feedback as a natural part of therapy, supporting the relationship with the client and helping to navigate the process. Therapists prefer individually tailored, informal and creative methods, while formal tools are used only rarely. Children's openness is supported mainly through a safe and respectful environment, authentic approach, and appreciation. Parents play an important role as well; their feedback complements information about the child and can influence the direction of therapy. Negative feedback is seen as valuable for professional growth and strengthening the relationship, although it can...
