Metody studia a výuky čínských znaků v japonštině
Study and teaching methods of Chinese characters in Japanese
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205626Identifikátory
SIS: 269336
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kanasugi, Petra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Japanologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kandži|japonský jazyk|didaktika|výuka japonštinyKlíčová slova (anglicky)
Kanji|japanese language|didactics|teaching of the japanese languageTato bakalářská práce se zabývá problematikou osvojování kandži (čínských znaků) v kontextu výuky japonštiny jako cizího jazyka (JSL). V teoretické části představuje základní didaktické přístupy k výuce kandži v prostředí rodilých mluvčích (L1) i studentů JSL, porovnává jejich efektivitu a zohledňuje psycholingvistické a kulturní aspekty učení. Pozornost je věnována rovněž možnostem přenosu vybraných strategií z prostředí L1 do kontextu JSL. Práce čerpá z odborné literatury zejména v japonštině a angličtině a zaměřuje se na metody podporující hlubší porozumění znakové struktuře, motivaci a autonomii studujících. Cílem je identifikovat výukové přístupy a strategie, které přispívají k efektivní a dlouhodobě udržitelné výuce kandži u studentů bez předchozí zkušenosti se znakovým písmem, a zároveň propojuje teoretická východiska s praktickými doporučeními.
This bachelor's thesis explores the acquisition of kanji (Chinese characters) in the context of teaching Japanese as a second language (JSL). The theoretical part presents key didactic approaches to kanji teaching used for both native speakers (L1) and JSL learners, comparing their effectiveness while considering psycholinguistic and cultural aspects of learning. Attention is also paid to the potential transfer of selected strategies from L1 to JSL contexts. The thesis draws primarily on academic sources in Japanese and English and emphasizes methods that support a deeper understanding of character structure, learner motivation, and autonomy. Its aim is to identify teaching approaches and strategies that contribute to effective and sustainable kanji learning for students without prior experience with character-based writing systems, while also connecting theoretical insights with practical recommendations.
