Panna Maria Bolestná z Kreuzbergu u Českého Krumlova a problematika "některých ztracených obrazů Mistra Třeboňského oltáře"
Our Lady of Sorrows from Kreuzberg by Český Krumlov and the matter of "some of the lost paintings by the Master of the Třeboň Altarpiece"
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205614Identifikátory
SIS: 278145
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Royt, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Panna Marie Bolestná z Kreuzbergu|Mistr Třeboňského oltáře|české středověké malířství|Český KrumlovKlíčová slova (anglicky)
Our Lady of Sorrows from Kreuzberg|Master of the Třeboň Altarpiece|Bohemian medieval painting|Český KrumlovBakalářská práce se zabývá deskovým obrazem Bolestné Panny Marie z Kreuzbergu u Českého Krumlova ze sbírek Uměleckohistorického muzea ve Vídni. Pozornost je věnována detailnímu rozboru desky samotné, jejímu středověkému kontextu i vztahům k dalším malířským dílům vzniklým v Českém Krumlově ve druhé čtvrtině 15. století. Desková malba s Bolestnou Pannou Marií z Kreuzbergu představovala pro Jaroslava Pešinu skrze svou podobnost s Bolestnou Pannou Marií z Církvice od Mistra Třeboňského oltáře důkaz o přejímání kompozičních schémat vytvořených v této významné dílně. V článku Některé ztracené obrazy Mistra Třeboňského oltáře se pak pokusil doložit z mladších dochovaných děl někdejší existenci dnes již nedochovaných "vlivných" prací Mistra Třeboňského oltáře. Dalším cílem této práce je revize použité dedukční metody i Pešinou dosažených závěrů na základě aktuálního stavu bádání. Klíčová slova Panna Marie Bolestná z Kreuzbergu, Mistr Třeboňského oltáře, české středověké malířství, Český Krumlov
The bachelor thesis deals with the panel painting of Our Lady of Sorrows from Kreuzberg by Český Krumlov from the collections of the Kunsthistorisches Museum in Vienna. Attention is paid to a detailed analysis of the panel itself, its medieval context and its relationship to other paintings created in Český Krumlov in the second quarter of the 15th century. The panel painting with Our Lady of Sorrows from Kreuzberg represented for Jaroslav Pešina, through its resemblance to Our Lady of Sorrows from Církvice by the Master of the Třeboň Altarpiece, evidence of adopting compositional schemes created in this important workshop. In the article Some of the Lost Paintings by the Master of the Třeboň Altarpiece, he attempted to prove the former existence of the now-defunct "influential" works by the Master of the Třeboň Altarpiece from later surviving works. Next aim of this thesis is to revise the used method of deduction and Pešina's conclusions on the basis of the current state of research. Keywords Our Lady of Sorrows from Kreuzberg, Master of the Třeboň Altarpiece, Bohemian medieval painting, Český Krumlov
