Vliv domácího vzdělání na volbu profesní dráhy
The influence of home education on career choice
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205549Identifikátory
SIS: 281506
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Košťálová, Petra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie a kulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
domácí vzdělání|individuální vzdělání|profesní zaměření|volba profese|antropologie vzdělání|absolventi domácího vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
homeschooling|individual learning|professional orientation|choice of profession|anthropology of education|home-school graduates(česky) Tato bakalářská práce zkoumá, jak absolventi domácího vzdělávání vnímají vliv této vzdělávací zkušenosti na volbu své profesní dráhy. Studie pokrývá výzkumnou mezeru v dané oblasti a přispívá k odborné debatě o dlouhodobých dopadech domácího vzdělávání na profesní směřování mladých dospělých. Studie využívá kvalitativní výzkumný design a tematickou analýzu dat získaných prostřednictvím dvanácti polostrukturovaných rozhovorů s absolventy domácího vzdělávání v České republice, kteří již vstoupili do profesního života nebo studují na vysokých školách. Analýza identifikovala dva klíčové faktory ovlivňující volbu profesní dráhy: vliv rodiny a rodinného prostředí a možnost individuálního rozvoje zájmů, který má v rámci domácího vzdělávání vysokou časovou dotaci. Absolventi zdůrazňovali, že jim domácí vzdělávání umožnilo vybudovat si významnou míru autonomie a schopnosti sebeřízení, které usnadnily adaptaci na vysokoškolské studium a pracovní prostředí. Současně se ukázalo, že široké spektrum zájmů, které domácí vzdělávání umožnilo rozvíjet, vedlo k tomu, že se profesní orientace absolventů nerodila přímočaře, nýbrž postupným vylučováním možností. Výsledky ukazují, že domácí vzdělávání může pozitivně ovlivňovat schopnost samostatného rozhodování a pružnost v adaptaci na měnící se pracovní...
(in English) This bachelor's thesis explores how graduates of home-education perceive the influence of this educational experience on their career choices. The study addresses a research gap in the field and contributes to scholarly discourse on the long-term impact of homeschooling on the career trajectories of young adults. Employing a qualitative research design and thematic analysis, the study draws on data collected through twelve semi-structured interviews with home-school graduates in the Czech Republic who completed their home education and have either entered the workforce or are currently enrolled in higher education. The analysis identified two key factors shaping career decisions: the influence of family and the home environment, and the opportunity for individualized interest development, which receives significant time allocation in the context of home education. Participants emphasized that homeschooling enabled them to develop a strong sense of autonomy and self-direction, which facilitated their transition to university studies and professional settings. At the same time, the broad range of interests nurtured through home education often led to a non-linear career orientation, shaped through a gradual process of eliminating unsuitable options. The findings suggest that home...
