Komunikace dítěte s mentální retardací
Communication of a child with mental retardation
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205494Identifikátory
SIS: 276456
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Homolková, Kamila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
osvojování jazyka|čeština|mentální retardace|dítě školního věku|případová studieKlíčová slova (anglicky)
language acquisition|Czech|mental retardation|school-age child|case studyBakalářská práce se zabývá komunikací chlapce s mentální retardací. První část práce, část teoretická, popisuje na základě odborné literatury osvojování a vývoj komunikace dětí podle jazykových rovin a podle vývojových období. Věnuje se také projevům mentální retardace a narušeným komunikačním schopnostem. Druhá část práce, praktická, se sestává z analýzy komunikačních projevů zkoumaného chlapce. Těžiště analýzy tvořily rozhovory s rodinnými příslušníky chlapce a s chlapcem samotným. Zúčastnění souhlasili s nahráváním rozhovorů a jejich anonymním zpracováním pro účely této bakalářské práce, zákonní zástupci souhlasili s poskytnutím informací o chlapci a se zpracováním rozhovoru s chlapcem. Rozhovory jsou pro zachování soukromí anonymizovány. Analýza ukazuje, že verbální i neverbální vyjadřování chlapce odpovídá typickým projevům mentální retardace v oblasti komunikace. Klíčová slova Mentální retardace, komunikace dětí, osvojování komunikace, dítě školního věku
This bachelor's thesis focuses on the communication of a boy with intellectual disability. The first part of the thesis, the theoretical section, explains how children acquire and develop communication skills, with a focus on different language levels and stages of development, based on academic literature. It also addresses the manifestations of intellectual disability and impaired communication abilities. The second part of the thesis, the practical section, consists of an analysis of the communication patterns of the examined boy. The core of the analysis was based on interviews with the boy's family members and with the boy himself. All participants agreed to have the interviews recorded and processed anonymously for the purposes of this bachelor's thesis. The legal guardians provided consent for sharing information about the boy and for processing the interview with him. The interviews have been anonymized to protect privacy. The analysis shows that both the boy's verbal and nonverbal expression correspond to typical manifestations of intellectual disability in the area of communication. Keywords Mental retardation, children communication, acquisition of communication, school-age child
