Didaktický potenciál počítačových her studia Charles Games při akvizici češtiny jako cizího jazyka
Didactic potential of the video games by developer Charles Games in the acquisition of Czech as a foreign language
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205488Identifikátory
SIS: 278531
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hasil, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Bohemistika pro cizince
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
digitální hry|videohry|didaktika českého jazyka pro cizince|didaktika českých dějin|game-based learning|bohemistikaKlíčová slova (anglicky)
digital games|video games|didactics of Czech language for foreigners|didactics of Czech history|game-based learning|Czech studiesTato práce si klade za cíl představit didaktický potenciál počítačových her českého vývojáře Charles Games při akvizici češtiny jako cizího jazyka, tj. ať už pro studenta bohemistiky pro cizince, či kohokoli dalšího, kdo se chce dozvědět více o jazyce, české kultuře a historii. V rámci našeho výzkumu chceme ukázat, že hry z produkce výše zmíněného studia mohou jednak přispět k prohloubení znalostí studentů o českých dějinách a kultuře (hypotéza 1), poněvadž jim umožňují pochopit širší historický kontext a zprostředkovat virtuální prožití dějinné chvíle, a jednak přispět ke zvýšení úrovně češtiny u nerodilých mluvčích (hypotéza 2), především z hlediska rozšíření slovní zásoby a zdokonalení porozumění mluvenému slovu i textu, a to prostřednictvím autentického jazykového materiálu zahrnujícího všechny variety jazyka. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části nejprve stručně nastíníme význam hry v dějinách pedagogiky a vysvětlíme základní pojmy týkající se didaktických a počítačových her. Dále se zaměříme na konkrétní výukové hry využívané při osvojování cizích jazyků, představíme některé české komerční počítačové hry s kulturně-vzdělávacím potenciálem a zvláštní pozornost budeme věnovat tvorbě studia Charles Games. Praktická část se bude soustředit na analýzu hry Train...
The aim of this paper is to present the didactic potential of computer games from the Czech developer Charles Games in the acquisition of Czech as a foreign language, i.e. either for a foreign student of Czech studies or anyone else who wants to learn more about the Czech language, culture and history. In our research, we want to show that games produced by the aforementioned studio can contribute to deepening students' knowledge of Czech history and culture (hypothesis 1), as they allow them to understand the broader historical context and provide a virtual experience of a historical moment, and on the other hand, to contribute to raising the level of Czech among non- native speakers (hypothesis 2), especially in terms of expanding vocabulary and improving comprehension of spoken word and text, through authentic language material covering all varieties of the language. The thesis will be divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part we will first briefly outline the importance of games in the history of pedagogy and explain the basic concepts related to didactic and computer games. We will then focus on specific educational games used in foreign language acquisition, introduce some Czech commercial computer games with cultural and educational potential and pay special...
