Československo-polské umělecké kontakty na přelomu 50. a 60. let 20. století - možnosti, setkání a konfrontace
Czechoslovak-Polish artistic contacts at the turn of the 1950s and 1960s - possibilities, encounters and confrontations
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205476Identifikátory
SIS: 272588
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nekvindová, Terezie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
umění 50. let|umění 60. let|informel|galerie Krzywe Kolo|československo-polské vztahy|výstava Argumenty|výstava Konfrontace|český informelKlíčová slova (anglicky)
art of the 1950s|art of the 1960s|informel|Krzywe Kolo Gallery|Czechoslovak-Polish relations|Arguments exhibition|Konfrontace exhibition|český informelPráce se zabývá česko-polskými výtvarnými kontakty na přelomu 50. a 60. let 20. století, se zaměřením na informelní a nefigurativní tendence. Klíčovým momentem je výstava Argumenty (1962), která umožnila přímou konfrontaci československé a polské informelní tvorby a podnítila diskusi o existenci tzv. české školy informelu, jak ji formuloval František Šmejkal. Práce se však pokouší tuto interpretaci kriticky přehodnotit a zasadit československý informel do širšího kontextu středoevropského poválečného modernismu. Vychází přitom z rozdílů v kulturní politice, institucionálním zázemí i možnostech mezinárodních kontaktů, a upozorňuje na význam individuality jako alternativního rámce vůči národnímu pojetí. Na příkladech výstav Konfrontace a aktivit Mariana Bogusze ukazuje práce, jak se výtvarné umění stalo prostorem hledání svobody a kulturní výměny v době ideologického napětí. Klíčová slova Umění 50. let, umění 60. let, informel, galerie Krzywe Kolo, československo-polské vztahy, František Šmejkal, výstava Argumenty, Konfrontace
This thesis examines Czechoslovak-Polish artistic exchanges in the late 1950s and early 1960s, focusing on informel and non-figurative tendencies. A key moment was the 1962 Argumenty exhibition in Warsaw, which enabled direct confrontation between Czechoslovak and Polish informel works and sparked debate around the idea of a "Czechoslovak school of informel," as articulated by František Šmejkal. This study offers a critical re-evaluation of that concept and places Czechoslovak informel within a broader Central European postwar modernist context. Through the example of the Konfrontace exhibitions and the activities of Marian Bogusz, the thesis shows how art became a space for cultural dialogue and a form of freedom within ideological constraints. Key words Art of the 50s, art of the 60s, informel, Krzywe Kolo gallery, Czechoslovak-Polish relations, František Šmejkal, Arguments exhibition, Konfrontace exhibition
