Vzdělávání jako determinanta subjektivní kvality života seniorů
Education of the Elderly as a Determinant of Subjective Quality of their Life
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205468Identifikátory
SIS: 268890
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šerák, Michal
Oponent práce
Vojtko, Tibor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
10. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
senioři|vzdělávání|kvalita života|stárnutí|stáříKlíčová slova (anglicky)
elderly|education|quality of life|ageing|old ageCílem bakalářské práce je analyzovat vliv účasti na vzdělávacích aktivitách na subjektivní kvalitu života seniorů. Nejprve je představen pojem senior, je vymezeno stárnutí a stáří a následně je zhodnocen vývoj stárnutí v České republice. Dále je představena kvalita života, její aspekty a některé vybrané způsoby jejího měření. Poté jsou charakterizováni senioři jako účastníci vzdělávání a jsou rozebrány motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých, zejména seniorů. Dále jsou představeny univerzity třetího věku jako specifická forma vzdělávání. Následně je pozornost zaměřena na vzdělávání jako faktor ovlivňující kvalitu života, zejména pak na význam a benefity vzdělávání ve stáří. Součástí práce je kvalitativní empirické šetření realizováno metodou polostrukturovaných rozhovorů. Jeho cílem je zjistit, jak posluchači Univerzity třetího věku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy subjektivně vnímají vliv vzdělávání na svou subjektivní kvalitu života včetně přínosů vzdělávání na U3V. Dílčím cílem šetření je zjistit, zda by se tato vnímaná subjektivní kvalita života podle odhadu posluchačů nějakým způsobem lišila, pokud by se na Univerzitě třetího věku nevzdělávali. Klíčová slova vzdělávání seniorů, kvalita života, životní spokojenost, univerzita třetího věku, stárnutí, stáří
The aim of this bachelor thesis is to analyze the impact of participation in educational activities on the subjective quality of life of the elderly. Firstly, the concept of an elderly person is introduced, aging and old age are defined, and then the trends in aging in the Czech Republic are assessed. Then, quality of life, its aspects, and some selected methods of measuring it are presented. Seniors are then characterized as participants in education, and the motivations and barriers to adult education, especially for seniors, are analyzed. Universities of the third age are then introduced as a specific form of education. Attention is then focused on education as a factor influencing quality of life, especially the importance and benefits of education in old age. The thesis includes a qualitative empirical investigation conducted using semi-structured interviews. Its aim is to find out how students of the University of the Third Age at the Faculty of Arts of Charles University subjectively perceive the impact of education on their subjective quality of life, including the benefits of education at the University of the Third Age. A partial aim of the research is to determine whether this perceived subjective quality of life, as estimated by the students, would differ in any way if they did not...
