The use of discourse markers as a fluency strategy in the English Teacher Corpus
Diskurzní částice jako plynulostní strategie v korpusu učitelské angličtiny
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205394Identifikátory
SIS: 260858
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bulantová, Barbora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání - Španělský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Ústav lingvistiky
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
diskurzní částice|plynulost|korpus učitelské angličtiny|frekvenceKlíčová slova (anglicky)
discourse markers|fluency|English Teacher Corpus|frequencyDiskurzní částice jsou lingvistické prvky, které se často objevují ve spontánní řeči, nejen u rodilých mluvčích, ale i u nerodilých mluvčích. Předmětem zkoumání této práce jsou pouze nerodilý mluvčí, specificky čeští učitelé anglického jazyka. Cílem práce bylo zaměřit se na frekvenci a způsob použití diskurzních částic. Dále bylo cílem práce zjistit, zda existuje provázanost mezi diskurzními částicemi a plynulostí projevu. Vzhledem k tomu, že se práce soustředila na používání diskurzních částic učitelů anglického jazyka, zdrojem dat byl korpus učitelské angličtiny. Mezi 25 českými mluvčími bylo proneseno 47,124 tokenů z toho 1221 diskurzních částic. Všechny diskurzní částice byly analyzovány, aby se zjistily frekvence a kontexty, ve kterých je mluvčí používají. Výsledky ukázaly, že se diskurzní částice objevují v mluvě učitelů s poměrně vysokou frekvencí, jednoznačná provázanost mezi diskurzními částicemi a plynulostí však nebyla jednoznačně prokázána. Klíčová slova: diskurzní částice, plynulost, korpus učitelské angličtiny, frekvence
Discourse markers are linguistic elements frequently occurring in spontaneous speech, not only among native speakers but also among non-native speakers. This thesis focuses exclusively on non-native speakers, specifically on Czech teachers of English. The aim of this thesis was to explore the frequency and use of discourse markers. Furthermore, the study aimed to determine whether there is a connection between the use of discourse markers and speech fluency. Since the study focused on the use of discourse markers by English teachers, the source of data was the English Teacher Corpus. Among the 25 Czech speakers, 47,124 tokens were recorded, of which 1,221 were discourse markers. All discourse markers were analysed to identify their frequency and the contexts in which they were used. The results indicated that discourse markers occur with relatively high frequency in teachers' speech. However, a clear connection between discourse markers and fluency was not definitively established. Key words: discourse markers, fluency, English Teacher Corpus, frequency
