Talking Heads or Hit Pieces: The Effectiveness of Different Modalities of Communication in Context of Weaponization of Nuclear Fear
Talking Heads nebo Hit Pieces: Účinnost různých způsobů komunikace v kontextu ozbrojování jaderným strachem
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205355Identifikátory
SIS: 276182
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Suchanová, Angelika
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Bezpečnostní studia se specializací Bezpečnost, technologie a společnost
Katedra / ústav / klinika
Katedra bezpečnostních studií
Datum obhajoby
10. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jaderný strach, jaderné zbraně, válka, vnímání strachu, sociální psychologie, úzkostKlíčová slova (anglicky)
Nuclear fear, nuclear weapons, war, fear perception, social psychology, anxietyTato diplomová práce zkoumá, jak různé modality komunikace - textová, zvuková a audiovizuální - ovlivňují reakce veřejnosti na hrozbu jaderného konfliktu. Na základě interdisciplinární literatury z oblasti politologie, psychologie a mediálních studií nahlíží tato studie na strach jako na biologicky podmíněný a zároveň sociálně konstruovaný fenomén, který může být záměrně využit v politickém diskurzu. Hlavní výzkumná otázka zní: která komunikační modalita nejúčinněji vyvolává strach vedoucí ke snížení podpory veřejnosti pro konkrétní politiky? Pro zodpovězení otázky byl realizován experiment s 98 účastníky rozdělenými do čtyř skupin: kontrolní, textové, zvukové a audiovizuální. Každá skupina byla vystavena fiktivnímu scénáři jaderné krize a následně jednomu ze zvolených podnětů. Zjištění potvrzují sílu audiovizuálních médií při rychlém vyvolávání strachu a formování politických preferencí.
This thesis investigates how different modalities of communication - text, audio, and video - shape public responses to nuclear threats. Drawing upon interdisciplinary literature from political science, psychology, and media studies, the study conceptualizes fear as both a biological and socially constructed phenomenon that can be weaponized in political discourse. The central research question asks which communicative modality most effectively induces fear that reduces public support for certain policies. To answer this, an experimental design was implemented with 98 participants divided into four groups: control, text, audio, and video. Each group was exposed to a fictional nuclear crisis scenario, followed by a stimulus in one of the modalities. Results reinforce the power of audiovisual media to rapidly trigger fear responses and shape political preferences.
