Srovnání české a ukrajinské deklinace substantiv pro výuku ukrajinsky mluvících studentů
Comparison of Czech and Ukrainian noun declension for teaching Ukrainian-speaking students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205341Identifikátory
SIS: 278012
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Sytar, Hanna
Oponent práce
Hasil, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Bohemistika pro cizince
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čeština jako cizí jazyk|ukrajinština|deklinace|podstatná jména|kontrastivní analýza|výuka češtiny|jazyková interferenceKlíčová slova (anglicky)
L2 Czech|Ukrainian|declension|nouns|contrastive analysis|Czech language teaching|language interferenceBakalářská práce se zaměřuje na srovnání českého a ukrajinského systému deklinace podstatných jmen a na možnosti jejich výuky pro ukrajinsky mluvící studenty češtiny. Cílem práce je identifikovat strukturní rozdíly mezi oběma jazyky, určit nejčastější interferenční chyby a na jejich základě navrhnout efektivní výukový model založený na vertikálním přístupu. Práce kombinuje teoretický popis gramatických systémů s praktickými návrhy výukových materiálů, tabulek a cvičení, které reagují na specifické potřeby cílové skupiny.
This bachelor's thesis focuses on the comparison of the Czech and Ukrainian noun declension systems and their applicability in teaching Czech to Ukrainian-speaking students. The aim of the thesis is to identify structural differences between the two languages, recognize typical interference errors and propose an effective teaching model based on a vertical approach (pattern-based learning). The thesis combines theoretical linguistic analysis with practical teaching materials, including charts and exercises tailored to the specific needs of the target group.
