Parakrizové strategie na ochranu reputace před misinformacemi
Paracrisis Strategies for Protecting Reputation Against Misinformation
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205298Identifikátory
SIS: 228176
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stříteský, Václav
Tahal, Radek
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální a komunikační studia
Katedra / ústav / klinika
Institut komunikačních studií a žurnalistiky
Datum obhajoby
16. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
misinformace, parakrize, strategie, reputace, případové studieKlíčová slova (anglicky)
misinformation, paracrisis, strategy, reputation, case studiesTato disertační práce se zabývá ochranou reputace organizací před nepravdivými informacemi v digitálním prostředí. Vychází z předpokladu, že tradiční teorie krizové komunikace již nedokážou plně reflektovat výzvy dynamické a algoritmicky řízené online komunikace. Na základě parakrizového teoretického rámce analyzuji komunikační strategie firem ke snížení negativních dopadů misinformací a přináším empirická data i podněty k rozšíření teorie. Multidisciplinární výzkum kombinuje poznatky z oblastí public relations, brand managementu, strategické komunikace, psychologie a behaviorální ekonomie. Práce dále staví na výsledcích dosavadních studií vyvracení fám, specifik digitální komunikace, reputačních hrozeb a předkládá důvody, proč se právě dnes ochrana reputace před nepravdami stala palčivým problémem. Empirická část popisuje výsledky explorativního výzkumu. Klíčovou přidanou hodnotou disertace je analýza neveřejných informací organizací, jež poskytly vhled do svých strategií při řízení parakrizových situací způsobených misinformacemi. Syntéza longitudinálních případových studií odhaluje tři klíčové oblasti pro další zkoumání: rozhodovací procesy komunikačních manažerů během parakrizí, faktory ovlivňující volbu a změnu jejich strategií a nový typ post-parakrizových aktivit. Mezi praktické výstupy...
This dissertation called Paracrisis Strategies for Protecting Reputation Against Misinformation addresses the protection of organizational reputation against false information in the digital environment. It is based on the premise that traditional crisis communication theories no longer fully reflect the challenges of dynamic and algorithmically driven online communication. Using the theoretical framework of paracrisis, I analyze corporate communication strategies aimed at mitigating the negative impacts of misinformation and provide empirical data as well as suggestions for theoretical expansion. The multidisciplinary research combines insights from public relations, brand management, strategic communication, psychology, and behavioral economics. Furthermore, the work builds on the findings of existing studies on rumor refutation, specifics of digital communication, and reputational threats, and presents reasons why today the protection of reputation against falsehoods has become a pressing issue. The empirical part describes the results of exploratory research. A key added value of this dissertation is the analysis of non-public organizational information, which provided insight into their strategies for managing paracrisis situations caused by misinformation. The synthesis of longitudinal case...
