Odmítnutí dospělosti v japonské předválečné dívčí literatuře
Rejection of Adulthood in Prewar Japanese Girls' Literature
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205290Identifikátory
SIS: 250498
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Löwensteinová, Miriam
Abbasová, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny a kultury Asie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
24. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
japonská literatura|dívčí literatura|dospívání|Numata Rjúhó|Uemacu Misao|Jošija Nobuko|Kató Takeo|Kawabata Jasunari|Juri Seiko|Macuda KeikoKlíčová slova (anglicky)
Japanese literature|girls' literature|coming-of-age|Numata Ryūhō|Uematsu Misao|Yoshiya Nobuko|Katō Takeo|Kawabata Yasunari|Yuri Seiko|Matsuda KeikoDizertace sleduje zpodobnění dospívání v japonské literatuře určené dívčím čtenářkám a zkoumá, jak bylo v jednotlivých dílech vyjádřeno smíření se s dospělostí, odpor vůči dospělosti a možné alternativy ke konvenční dospělé roli manželky a matky, a k jakým změnám docházelo ve sledovaném období let 1910 až 1940. První část práce sleduje společenské okolnosti, které pomáhaly dívčí literaturu v Japonsku utvářet, včetně paralely se soudobou společenskou situací ve Velké Británii. Druhá část rozebírá celkem patnáct děl sedmi japonských autorů a ukazuje jak jsou v nich zpodobněny možnosti dospělosti. Společenské okolnosti popsané v první části práce jsou použity k vysvětlení změn, kterými zpodobnění dospívání v průběhu let procházelo. Klíčové pojmy: japonská literatura, dívčí literatura, dospívání, Numata Rjúhó, Uemacu Misao, Jošija Nobuko, Kató Takeo, Kawabata Jasunari, Juri Seiko, Macuda Keiko
This dissertation follows the depiction of coming-of-age in Japanese literature for girl readers and its changes between the years 1910 and 1940. It examines how individual works expressed coming to terms with adulthood, resistance against adulthood and possible alternatives to conventional adult role of mother and wife. First part of the dissertation examines social context, which helped shape girls' literature in Japan, including a parallel with contemporary social situation in Great Britain. The second part analyzes a total of fifteen works by seven Japanese authors and shows how they depicted the possibilities of adulthood. The social context described in the first part is used to explain changes to depiction of coming-of-age through the years. Keywords: Japanese literature, girls' literature, coming-of-age, Numata Ryūhō, Uematsu Misao, Yoshiya Nobuko, Katō Takeo, Kawabata Yasunari, Yuri Seiko, Matsuda Keiko
