Personalizace vzdělávacích aktivit muzeí a galerií s využitím umělé inteligence
Personalization of Educational Activities in Museums and Galleries Using Artificial Intelligence
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205239Identifikátory
SIS: 277899
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sixta, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Muzejní studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav historie
Datum obhajoby
25. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
umělá inteligence|muzejní edukace|personalizované vzdělávací programy|digitalizace v muzeích|digitální kompetenceKlíčová slova (anglicky)
artificial intelligence|museum education|personalized educational programs|digitization in museums|digital competencies(česky) Tato diplomová práce analyzuje využití modelů umělé inteligence (AI) pro tvorbu personalizovaných vzdělávacích programů v muzeích a galeriích. V teoretické části jsou de fi novány základní koncepty AI, rešerše využití v muzejní edukaci, etické otázky a aspekty ochrany soukromí, zároveň i zohlednění limitů jejího využívání a dynamického rozvoje. Empirická část této diplomové práce se zaměřuje na zhodnocení využití umělé inteligence v muzejní edukaci a čerpá z dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů s odborníky v muzejním vzdělávání v České republice. Identi fi kuje jejich stávající zkušenosti, potřeby a pohled na zavádění personalizovaných edukačních řešení. Cílem práce je navrhnout doporučení využití umělé ingeligence v edukační praxi, nastínit potenciál personalizace v muzejních programech a poskytnutí možností rozvoje pro odborníky, kteří chtějí využít inovativní technologie k dosažení vzdělávacích cílů v kulturních institucích.
(in English) This thesis analyzes the use of arti fi cial intelligence (AI) models for creating personalized educational programs in museums and galleries. The theoretical section de fi nes the basic concepts of AI, reviews its application in museum education, addresses ethical questions and privacy aspects, and considers the limitations of its use as well as its dynamic development. The empirical part of this thesis focuses on evaluating the use of arti fi cial intelligence in museum education and draws on questionnaires and semi-structured interviews with experts in museum education in the Czech Republic. It identi fi es their current experiences, needs, and perspectives on implementing personalized educational solutions. The aim of this thesis is to propose recommendations for the use of arti fi cial intelligence in educational practice, outline the potential of personalization in museum programs, and provide opportunities for development for professionals who wish to use innovative technologies to achieve educational goals in cultural institutions.
