Vocabulary Knowledge and Advanced Learners of English in Czech Secondary Schools
Znalost slovní zásoby u pokročilých mluvčích angličtiny na českých středních školách
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205221Identifikátory
SIS: 228309
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Leńko-Szymańska, Agnieszka
Moreno Jaén, María
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav lingvistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
znalost slovní zásoby|receptivní slovní zásoba|pokročilí mluvčí angličtiny|studenti středních škol|středně frekventovaná slovní zásoba|znalost afixů|derivační afixy|testování slovní zásobyKlíčová slova (anglicky)
vocabulary knowledge|receptive vocabulary|advanced English users|secondary school students|mid-frequency vocabulary|affix knowledge|derivational affixes|vocabulary testingPředkládaná disertační práce zkoumá receptivní znalost slovní zásoby u pokročilých mluvčích angličtiny studujících na českých středních školách, se specifickým zaměřením na středně frekventovanou slovní zásobu v rozsahu 5001-9000 nejčastějších slov včetně jejich odvozenin a na pokročilé derivační afixy. Zhodnocuje zejména úroveň znalostí studentů v obou oblastech, rozdíly v závislosti na jejich pokročilosti (C1 a C2) a potenciální vztahy mezi oběma dimenzemi. U středně frekventovaných slov navíc zkoumá, zda je jejich obtížnost ovlivněna jejich délkou, frekvencí výskytu, mírou konkrétnosti, počtem významů a slovním druhem. K měření znalosti středně frekventované slovní zásoby byl vyvinut test sestávající ze čtyř frekvenčních úrovní (tzn. šesté až deváté tisícovky), jenž byl validován ve dvou pilotních studiích. Znalost derivačních afixů byla měřena pomocí testu Word Part Levels Test (Sasao & Webb, 2017), který je členěn do tří částí: rozpoznání psané formy, významu a syntaktické funkce afixu. V rámci analýzy dat byly odhaleny mezery ve znalostech středně frekventované slovní zásoby u všech účastníků. Studenti na úrovni C2 dosahovali vyššího skóre ve všech frekvenčních pásmech a častěji splňovali minimální bodovou hranici pro danou úroveň. Většina studentů na úrovni C1 naopak minima nedosáhla ani v...
This thesis investigates receptive vocabulary knowledge of advanced learners of English at Czech secondary schools, with a specific focus on mid-frequency vocabulary within the 5,001- 9,000 word-family range and advanced derivational affixes. It examines the extent and nature of the learners' knowledge in both areas, differences based on proficiency level (C1 and C2), and potential relationships between the two dimensions. It also investigates whether the difficulty of mid-frequency words is affected by item-related factors such as word-family frequency, concreteness, polysemy, and word class. To assess mid-frequency vocabulary knowledge, a test comprising four separate 1,000-word-family frequency bands was developed and validated through two pilot studies. Derivational affix knowledge was measured using the Word Part Levels Test (Webb & Sasao, 2017), which assesses three aspects of affix knowledge: recognition of written form, meaning, and syntactic function. The findings indicate substantial gaps in mid-frequency vocabulary knowledge, with significant differences between C1 and C2 learners. C2 participants demonstrated more consistent mastery across the frequency bands, whereas C1 learners frequently scored below the threshold on all four levels. These results suggest that mid-frequency...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Slovní zásoba u dětí ve věku od 2 do 3 let
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOLacinová, Martina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Datum obhajoby: 16. 5. 2023The diploma thesis deals with the issue of active and passive vocabulary in children aged 2-3 years. The theoretical part of the thesis focuses on defining speech development in children, describing in detail the development ... -
Slovní zásoba textů kapely Lucie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENONováková, Kateřina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 10. 9. 2020 -
Advanced Learners and Native Speakers in Czech ELT Classes
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOFojtík, David (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020)Datum obhajoby: 2. 9. 2020Keywords: Advanced learners, bilingual students, vocabulary, student vocabulary size, case study, receptive vocabulary, productive vocabulary Secondary-school teachers at Czech schools are encountering an increasing number ...
